نکات مهم سئو برای کارآفرینان و فعالان استارتاپ ها

لزوماً هر تکنیک سئو برای همه افراد به یک اندازه کاربردی و مفید نیست!

در حال حاضر، اینترنت یکی از معتمد ترین منبع درآمد برای بسیاری از افراد، سازمان ها و کسب و کارهاست. به همین دلیل، برای آنها بسیار اهمیت دارد که در دنیای دیجیتال حضور بهم رسانند.

شاید می دانید که چطور می توان برای خود یک وب سایت ایجاد کرد، اما این کافی نیست! بارها در مصاحبه ها و آنالیز ها تکرار کردم که داشتنِ وب سایت لزوماً به معنی گارانتیِ موفقیت مالی شرکت را به همراه ندارد. بلکه مسائلی مثل رتبه و ترافیک در مسیر شما قرار خواهد گرفت. نکته ی حائز اهمیت دیگر، Mobile Responsive بودن وب سایت شماست. زیرا اگر چنین نباشد، گوگل تمایلی ندارد که ترافیک زیادی را به سمت وب سایت شما هدایت کند. و البته دلیلِ آن هم این است که اکثر مردم با تلفن همراه خود وارد اینترنت می شوند نه کامپیوتر شخصی!

اینجاست که سئو وارد می شود. به نظر می رسد که واژه ی “سئو” محبوب ترین عبارت مخفف در دنیای آنلاین باشد و بیش تر مردم هم چیزهایی را راجع به آن می دانند. با این حال، عوامل بسیار زیاد دیگری هست که احتمالاً شما هنوز هم نمی دانید.

در اینجا و بنده به عنوان مشاور سئو قرار است به زبان ساده، چهار حقیقت اصلی راجع به سئو را مطرح کنم و ببینیم چگونه در کسب و کار ما اثر می گذارد.

۱- بهینه سازی On-Site

با اینکه عبارت سئو (SEO: Search Engine Optimization = بهینه سازی موتور جستجو) یک واژه ی محبوب است اما افراد بسیاری هنوز نمی دانند که مفهوم بهینه سازی On-Site چیست. این یک فرآیندی ست که به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که وب سایت تان توسط هر دو (خواننده و موتور جستجو) مورد قبول واقع شده است.

این می تواند از طریق انتخاب کلمات کلیدی صحیح، عبارت های کلیدی و تگ های موجود در صفحات سایت تان دست یافتنی باشد. این همان چیزی ست که به گوگل کمک می کند تا به رنک و رتبه ی سایت شما را تعیین کند. براساس راهنمایی Business Buyer درباره ی سئو، “گوگل می خواهد موضوع اصلی وب سایت شما را بداند تا بتواند آن را به درستی طبقه بندی نماید. بنابراین، دقیقاً به همان چیزهایی که در صفحات سایت شماست نگاه می کند تا موضوعاتی که پوشش داده اید را تعیین کند.”

۲- بهینه سازی Off-Site

این عبارت به فرآیندی اشاره دارد که شما تلاش می کنید با استفاده از روش های خارجی رتبه و رنک وب سایت خود را ارتقا دهید. این فرآیند به همان صورتی که بهینه سازی On-site انجام می شد اتفاق نمی افتد.

در این فرآیند، گوگل سعی می کند تا وب سایت ها را “معتبر ترین” و یا “مهم ترین” درنظر بگیرد تا وقتی که عبارت خاصی جستجو می شود به رنک بالاتری دست یابند.

اکثر مواقع، اهمیت و قدرت یک وب سایت توسط تعداد وب سایت هایی که به آن لینک شده اند مشخص می شود.

بنابراین، داشتن لینک در وب سایت تان در پلت فرم های وسیع تر ظاهر شده و وبلاگ های محبوب به سایت شما کمک می کنند تا از طریق گوگل رنک بالاتری بگیرند.

۳- سئو White-hat

این واژه، به کاربرد تکنیک های بهینه سازی متفاوت و قانونی اشاره دارد تا با دستیابی به رتبه ی بالا در موتور جستجو ترافیک بیش تری را به سمت وب سایت شما هدایت کند. ترافیک ورودی در اینجا، همان ترافیک های انسانی ست.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از Back Linking (بک لینک کردن)، تحلیل کلمات کلیدی و Link Building.

هدفِ اصلی، افزایش محبوبیت سایت از طریق نوشتن محتوای خوب است که باعث می شود سایت های دیگر آن را لینک کنند. در نتیجه ی همه ی اینها، رنک و رتبه ی شما افزایش خواهد یافت.

۴- سئو Black-hat

این تکنیک سئو، استفاده از تکنیک های غیرقانونی را شامل می شود تا به همان هدفی که ذکر شد یعنی رتبه ی بالا، دست یابد. کسانی که از تکنیک سئوی Black-hat استفاده می کنند برای افزایش رتبه ی سایت شان قوانین گوگل را زیرپا می گذارند. و دقیقاً در مخالفت جایگاه سئوی White-hat قرار می گیرند.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  • Keyword stuffing – تکنیکی ست که در آن صفحه وب با کلمات کلیدی که در متاتگ یا محتوای صفحه قرار دارد بارگذاری می شود.
  • استفاده از محتوای پنهان
  • ایجاد صفحات فیک و جعلی برای جلب بک لینک
  • استفاده از Doorway pages – صفحات وبی هستند که کاربر را به چندین صفحات دیگر هدایت می کنند.

احتمالاً با مطالعه ی این موارد، برخی وب سایت ها جلوی چشم تان رژه رفته اند. این روش که به شدت هم در حال افزایش است همچنان غیرقانونی ست و بهترین راه برای رشد کسب و کار آنلاین شما نخواهد بود!

سئوی Back-hat می تواند پلت فرم آنلاین شما را از رتبه بندی نتایج موتور جستجو بَن کند. شاید فکر کنید که این روش شما را سریع تر به وضعیت مطلوب می رساند، اما درنظر بگیرید که مضرات آن بسیار بیش تر است.

این تکنیک ها چطور بر روی کسب و کار شما اثر می گذارند؟

شما برای اینکه در صفحه ی اول گوگل جای بگیرید به هر دو بهینه سازی On-Site و Off-Site نیاز دارید. نبود و استفاده نکردن از این تکنیک ها نشان قطعی این امر است که شما نمی خواهید مورد توجه قرار بگیرید و این بر نحوه و میزان حمایتی که از جانب کانال های آنلاین دریافت می کنید تاثیر می گذارد.

اگر از تکنیک Black-hat برای کسب رنک بالا استفاده می کنید نتیجه ای که بدست می آورید موقتی خواهد بود. شاید نتیجه مطلوب را بدست آورید اما گوگل شما را شناسایی کرده و تنبیه خواهد کرد.

تکنیک های White-hat به مراتب آرام تر بوده اما نتایج دائمی با خود به همراه دارد. گوگل شما را مشخص کرده و درمی یابد که قوانین او را رعایت کرده اید، پس شما را به حالِ خود رها می کند تا آزاد باشید.

سئوی Black-hat برای دستیابی ساده ترند اما به نتیجه ای که حاصل می شود نمی ارزند. در مقابل، تکنیک های White-hat برای استفاده گرانبهاتر بوده و از مزایا و سودهای طولانی و بی وقفه ای برخوردارند.

حمایت های آنلاین، توسط حضور و میزان دیده شدنِ شما تعیین می شود. قابلیت دیده شدنِ شما با محبوبیت و رتبه ی شما  و در آخر، محبوبیت شما هم به میزان استفاده ی خوب شما از سئو وابسته است.

۱۰ حقیقت جذاب در مورد سئو وبسایت

۱- پنج نتیجه اول موجود در صفحه موتورهای جستجو ۷۵ درصد کل کلیک های کاربران را به خود اختصاص می دهند .

۲- هر ماهه در حدود ۱۳۱ میلیارد جستجو توسط موتورهای جستجو انجام می شود

۳- ۷۰% کل کلیک هایی که بر روی لینک ها انجام می شود از کلیک بر روی نتایج ارگانیک موتورهای جستجو نشات میگیرد .

۴- گوگل ۶۵ تا ۷۰ درصد کل بازار موتورهای جستجو را در دست دارد

۵- برای ۸۱ درصد از کسب و کارها اهمیت وبلاگ آنها از تمام دارایی های دیگرشان بیشتر است .

۶- جستجو و فرستادن ایمیل درصدر فعالیت های اینترنتی می باشند .

۷- عناوین صفحات از مهمترین عناصر تشکیل دهنده صفحات پس از محتوای آنها می باشند .

۸- مفهوم سئو ۷۵ درصد به سئوی offpage و ۲۵ درصد به سئوی onpage اختصاص دارد .

۹- ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران توجهی به لینک های  پولی که در گوگل وجود دارند نمی کنند .

۱۰- بیش از ۷۰ درصد از کاربران از دستگاه موبایل خود برای انجام جستجو استفاده می کنند .

ساعاتی پیش منتشر شد / رونمایی از نرم افزار پیام رسان گوگل در ۲۰۱۶…

اولین مطلب وبلاگم رو اختصاص میدم به این خبر توووپ.

ساعاتی پیش گوگل(هولدینگ الفابت) خبر از طراحی نرم افزار پیام رسانی را در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد که علاوه بر انجام اقدامات معمول یک نرم افزار چت حاوی رباتی برای پاسخ به سوالات کاربران میباشد.

البته انجام و راه اندازی این اپلیکیشن هرچند صددرصد نیست ولی گوشه ای از امکانات مطرح شده این روبات و نرم افزار :

  • جستجوی مطلب
  • پاسخگویی سوالات با برترین جواب های کاربران
  • ارائه لینک در صورت نداشتن جواب مناسب
  • پاسخگویی در مورد آب و هوا
  • پاسخگویی در مورد اطلاعات یک رستوران خاص و …

گوگل با اینکه نرم افزار Hangout را داراست ولی همچنان اکثر کاربران ترجیح میدهند از مسنجر فیسبوک استفاده نمایند و میتوان اعلام چنین خبری از سوی گوگل را رقابت با ربات M در نرم افزار چت فیس بوک (در حال آزمایش) دانست.

پس باید منتظر ماند و دید آیا گوگل میتواند علاوه بر افزایش قدرت خود در ارائه مطالب در موتور جستجو، جای دیگر اپلیکیشن ها(مانند تلگرام در ایران و فیسبوک مسنجر ) را بگیرد…

طی پیش بینی های انجام شده این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۶ به طول می انجامد.

منبع : وال استریت ژورنال / خلاصه شده توسط حمیدفدایی