مهارت نرم / تکنیک‌های مدیریت زمان

مهارت نرم / تکنیک‌های مدیریت زمان

یکی از موضوعاتی که وقتی در مورد مدیریت زمان صحبت میشه آدما تصور میکنن باید زمان رو مدیریت کنند اما میخوام بهتون بگم مدیریت زمان در واقع مدیریت خویش است!

مدیریت خودمون در مواجهه با زمان و تسک‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت.

سعی کردم در این مطلب چندتا تکنیک ساده و اجرایی رو لیست کنم تا ببینی چطور می‌تونی هم کارات رو سریع‌تر انجام بدی و هم استرست رو کم کنی. پس با من همراه باش.

۱. تکنیک پومودورو (Tomato Technique)

  • یک تایمر برای ۲۵ دقیقه تنظیم کن.
  • در این مدت، با تمرکز کامل روی یک کار مشخص کار کن.
  • پس از پایان ۲۵ دقیقه، ۵ دقیقه استراحت کوتاه داشته باشید.
  • بعد از تکمیل چهار چرخهٔ پومودورو (۲۵ دقیقه کار + ۵ دقیقه استراحت)، یک استراحت طولانی‌تر (۱۵ تا ۳۰ دقیقه) داشته باش.

۲. قانون ۸۰/۲۰ (اصل پارتو)
یادت باشه: معمولا ۸۰٪ نتیجه‌ای که می‌گیری، از ۲۰٪ فعالیت‌هایت میاد. پس عاقلانه اینه که همت رو روی همون ۲۰٪ کارهای مهم و تاثیرگذار بذاری، نه اینکه خودت رو با کارهای کم‌اهمیت خسته کنی.

۳. ماتریس آیزنهاور (Eisenhower Matrix)
کارها رو براساس فوری و مهم بودنشون دسته‌بندی کن:

  • مهم و فوری: (انجام دهید) – فوراً انجام بده. همین الان!
  • مهم، اما غیرفوری: (برنامه‌ریزی کنید) – زمان مشخصی برای انجامش تعیین کن.
  • غیرمهم، اما فوری: (واگذار کنید/حذف کنید) – سعی کن به دیگران محول کنی یا زمان اونو محدود کنی یا حذفش کن!
  • غیرمهم و غیرفوری: (حذف کنید) – از لیست خود حذف کنید یا در زمان بسیار آزاد انجام بده.

۴. لیست ۶ کار (Ivy Lee Method)

در این تکنیک هدفمون ساده‌سازی لیست کارهاست.

  • روش کار: در پایان هر روز کاری:
    1. شش کار مهمی که باید فردا انجام بدی رو بنویس.
    2. این شش کار را به ترتیب اهمیت اولویت‌بندی کن.
    3. فردای آن روز، روی اولین کار تمرکز کن تا کاملاً تمام شود.
    4. سپس به کار دوم بروید و همین‌طور ادامه بده.
    5. کارهای ناتمام امروز رو به لیست شش‌تایی روز بعد منتقل کن.

۵. تایم‌باکسینگ (Time Boxing)
برای هر کاری تو برنامه‌ات یه “جعبه زمانی” یا بازه مشخص کن. مثلا بگو “از ۱۰ تا ۱۱ فقط ایمیل‌هام رو چک می‌کنم”. اینطوری برای کارها دیگه بی‌جهت وقت تلف نمی‌کنی.

۶. قانون دو دقیقه‌ای (The Two-Minute Rule)
اگه یه کاری رو دیدی که انجامش کمتر از دو دقیقه طول می‌کشه، همون لحظه انجامش بده. گذاشتنش برای بعد، خودش انرژی و وقت بیشتری ازت می‌گیره.

۷. تکنیک «خوردن قورباغه زنده» (Eat That Frog)
در واقع همون تکنیک شماره ۴ هستش که با یه اسم دیگه تکرار شده: همون کار سخت و مهم رو اول از همه انجام بده.

۸. تکنیک «دفعه بعد» (The Next Action)
وقت برنامه‌ریزی، به جای اینکه بگی “پروژه فلان رو انجام بدم”، از خودت بپرس: “قدم بعدی، دقیقا چه کاریه؟”. اینطوری کارها مبهم نمیمونن و دقیقا می‌دونی از کجا شروع کنی.

۹. قاعده ۱-۳-۵
برای هر روزت، قبل از شروع کار، لیستت رو اینطوری بساز:

    • ۱ کار بزرگ

    • ۳ کار متوسط

    • ۵ کار کوچک
      اینطوری برنامه‌ات واقع‌بینانه می‌شه و از هول شدن یا از دست رفتن کارهای مهم.

منتشر شده در:

این‌هارو هم بخون