مزایای تبلیغات را میدانید؟!

مزایای تبلیغات در کسب و کارها در این دوران بر کمتر کسی پوشیده است اما گاهی اوقات برخی بنگاه های اقتصادی بدون درنظر گرفتن اهداف تبلیغات، از آن رویگردان میشوند که شاید عمده ترین علت این مساله کم کردن هزینه های مربوط به تبلیغات است. در ادامه ۱۵ مزیت اصلی تبلیغات عنوان شده است .
این مطلب را برای کلیه افرادی که جلوی تبلیغات یا انجام آن گاردی ناخواسته دارند ارسال کنید.

مزایا و اهداف تبلیغات چیست؟

۱- معرفی محصول جدید به بازار
تبلیغ نقش مهمی در معرفی محصول جدید در بازار بازی می کند. در حقیقت تبلیغات مشتریان را به خرید ترغیب می کند.
۲- گسترش بازار
تبلیغ، به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا بازارشان را گسترش دهند. همچنین تبلیغ کردن باعث کشف بازارهای جدید برای محصولات می شود و حفظ بازارهای موجود را نیز ممکن می سازد. از سوی دیگر تبلیغات نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان محصولات تولید کنندگان با مشتریانی دارد که با آنها از لحاظ بعد مکان بسیار فاصله دارند.
۳- افزایش فروش
تبلیغ علمی، امکان افزایش فروش انبوه کالاها را افزایش داده و بر میزان فروش تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر با هزینه کردن در بخش تبلیغات میزان فروش افزایش می یابد و فروش سهل تر می گردد.
۴- مقابله با رقبا
تبلیغ موثر ، ابزار بسیار سودمندی برای مواجهه با فشار رقبا در بازار است. در حقیقت تبلیغات ادامه دار و با برنامه، یکی از راه های موثر برای حفظ محصولات در مقابل چنگال رقباست.
۵- افزایش حسن نیت
تبلیغ ابزاری برای افزایش حسن نیت است. همچنین تبلیغ، تولیدکنندگان و محصولاتشان را به مردم معرفی می کند. تبلیغات مکرر و محصولات با کیفیت برتر، باعث اعتبار بیشتر کمپانی ها و افزایش حسن نیت آنها و از بین بردن نگرانی های مشتریان می گردد.
۶- آموزش مصرف کنندگان
تبلیغات در ذات خود آموزش و پویایی را بهمراه دارد و باعث آشنایی مشتریان با محصولات جدید و تنوع کاربردشان می گردد. همچنین زمینه آموزش آنها را راجع به کاربری های جدید محصولات موجود فراهم میشود.
۷- از میان بردن واسطه ها
یکی دیگر از مزیت های تبلیغ ایجاد یک ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مشتریانشان است. این مساله باعث حذف دلال های بازار می شود.از همین روی، تبلیغات این فایده را دارد که مشتریان با قیمت کمتری ، محصولات را خریداری کنند.
۸ – محصولات با کیفیت بهتر
کالاهای مختلف تحت نام های تجاری مختلف تبلیغ می شوند. کالاهای دارای نام تجاری معتبر، کیفیت استانداردی را برای مصرف کنندگان تضمین می کنند. تولیدکنندگان، محصولات با کیفیت را برای مصرف کنندگان فراهم می کنند و سعی دارند تا اطمینان آنها را نسبت به محصولات خود جلب نمایند.
۹- حمایت از بخش فروش
تبلیغ بصورت شگرفی از کار فروشندگان حمایت می کند. در حقیقت مشتریان با آنچه که بخش فروش به آنها پیشنهاد می دهد به وسیله تبلیغات از قبل آشنا شده اند. تلاش های بخش فروش بصورت ویژه از سوی تبلیغات موثر تکمیل می گیرد.  این مساله بدرستی نشان از نقش مکمل تبلیغات و فروش برای یکدیگر دارد.
۱۰- استاندارد زندگی بالاتر
تجربیات جوامع پیشرفته نشان می دهد که تبلیغ نقش عمده ای در افزایش سطح استاندارد زندگی مردم دارد. وینستون چرچیل می گوید :” تبلیغات سیطره مصرف گرایی بشر را در اذهان زنده نگه می دارد و نیازهای جدید را برای استانداردهای بهتر زندگی ایجاد می کند.”
۱۱- آگاهی از برند
یکی از کارکردهای اصلی و اهداف تبلیغات تجاری ، آشناسازی مخاطبان با یک کالا یا یک خدمت جدید است. در حقیقت برای افزایش آگاهی برند یا Brand Awareness تبلغات یک ابزار ارتباطی موثر است.
۱۲- تداعیات مثب از برند
علاوه بر اینکه تبلیغات باعث تقویت آگاهی از برند می شود، تبلیغ کنندگان می توانند با استفاده از تبلیغات تجاری، تداعیات و حس مطلوب از یک برند را به مخاطبان القا کنند.
۱۳- ایجاد وفاداری بیشتر به برند
تبلیغات موثر و با برنامه می تواند حس وفادرای مشتریان به یک برند را افزایش دهد و میزان برگشت و تمایل به خرید مجدد از محصول را در آنها تقویت کند.
۱۴- انتقال فرهنگ یک سازمان به مصرف کننده
دیوید اگلیوی، فقید معتقد است یکی از اهداف تبلیغات و شاید تنها مسیر ارتباطی برای انتقال فرهنگ یک سازمان به خریداران، تبلیغات تجاری است در حقیقت، سازمانها برای انتقال فرهنگ سازمان خود از تبلیغات تجاری استفاده می کنند. نوع پیام و نحوه ساخت تبلیغات به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ یک کمپانی را به مخاطبانش القا می کند.
۱۵- ایجاد تمایز
یکی بدیهی ترین اهداف تبلیغات ایجاد تمایز میان محصولاتی است که تبلیغات می شوند و محصولاتی که به بدون حمایت تبلیغات وارد بازار می شوند. چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، نگاه مشتریان در هنگام خرید به محصولاتی تبلیغات شده اند متفاوت است. به ویژه تبلیغاتی که تا زمان خرید مخاطب در یاد او مانده باشد. البته پس از استفاده از کالاهای مختلف، کیفیت محصولات، در انتخاب بعدی مشتری به نسبت تبلیغات، رجحان خواهد داشت.

مصاحبه همیدفدایی با روزنامه فرصت امروز / تحلیل اپلیکیشن ایرانسل من / ماندگاری به شرط بازی سازی

این گزارش به کوشش مهلا فرازمند، گزارشگر روزنامه فرصت امروز در شنبه، ۲۲ آبان و دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند منتشر شده است.

بازاریابی و فروش یکی از مهم ترین ارکان در هر کسب و کاری است و شرکت ها همواره به دنبال روش های جدیدی برای افزایش و گسترش مشتریان خود هستند. امروزه بسیاری از افراد بخش زیادی از وقت خود را صرف استفاده از گوشی های هوشمند و اپلیکیشن ها می کنند، از این رو تکنولوژی و ابزارهای جدید همواره مورد توجه بازاریاب ها بوده است.

شرکت ایرانسل نیز از این ابزار استفاده کرده و اخیرا اپلیکیشن جدید «ایرانسل من» را با طراحی جدید و پویا عرضه کرده که دسترسی به خدمات این اپراتور را آسان تر کرده است. در این راستا «فرصت امروز» در گفت و گو با همیدفدایی، مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن به بررسی مزایا و معایب این اپلیکیشن و ابعاد مختلف آن پرداخته که در ادامه می خوانید.

کاربردهای اپلیکیشن

همیدفدایی می گوید: از آنجا که اپلیکیشن ایرانسل من، تماما کنترل پنل سامانه ecare ایرانسل و سامانه درگاه الکترونیک مدیریت مشتریان ایرانسل است، برای این شرکت یک حسن محسوب می شود و برای مشتریان جذابیت دارد. اینکه لازم نیست یک شخص برای دریافت اطلاعات حساب خود سایتی را که به لحاظ حجمی، حجم بالاتری نسبت به اپلیکیشن دارد باز کند یعنی این اپلیکیشن یک ارزش افزوده دارد.

این اپلیکیشن تمامی نیازهای یک استفاده کننده سیم کارت را در یک قسمت متمرکز کرده است. این اپلیکیشن بخش جذابی دارد و آن این است که کاربران می توانند چند اکانت داشته باشند. داشتن چند اکانت دو جنبه دارد؛ اول اینکه به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند سیم کارت های مختلف ایرانسل را مدیریت کنند و دوم اینکه درصد احتمال نصب روی گوشی های دیگر را کاهش داده است.

وی می افزاید: در دوره حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و فناوری های جدید، ایده ها به سمت اینترنت اشیا پیش رفته است و در این اپلیکیشن ما بخشی از اینترنت اشیا یعنی استفاده از سیم کارت در اشیایی را که همیشه در دسترس ما نیست، داریم.

به عنوان مثال ردیاب خودرو که با سیم کارت کار می کند، اما با وجود اپلیکیشن «ایرانسل من» دیگر نیاز نیست سیم کارت از دستگاه ردیاب خارج شود زیرا اپلیکیشن «ایرانسل من» این کار را آسان کرده است و فرد می تواند به راحتی سیم کارت را مدیریت کرده و آن را شارژ و اطلاعات حساب آن را دریافت کند.

امکانات اپلیکیشن

همیدفدایی با اشاره به امکانات دیگر این اپلیکیشن می گوید: قابلیت ها و امکانات دیگر اپلیکیشن «ایرانسل من» این است که کاربر می تواند خطش را مسدود کند یا از مسدود بودن خارج کند. همچنین کاربر می تواند با استفاده از این اپلیکیشن سیم کارت خود را از ۳G به ۴G تغییر دهد یا اینترنت خود را روی سیکل اتوماتیک تنظیم کند.

جدیدا هم مودم های TDLTE ایرانسل به بازارآمده، دسترسی به حساب کاربری هم وجود دارد و اکشن هایی می تواند روی آن انجام شود، به عنوان مثال شارژ کردن و مشاهده میزان گیگ مصرفی. یک سری از اکشن های مبتنی بر تکنولوژی جدید ایرانسل نیز وجود دارد که بسیار کاربرد دارند و به موقع منتشر شده اند و این اپلیکیشن با اضافه کردن آپشن چند اکانته و چند شماره باعث شده است که یک نفر با نصب این اپلیکیشن قادر باشد چند کار را با هم انجام دهد.

نقاط قوت و ضعف

این مشاور دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن می گوید: در آنالیز دیتا ما اپراتورها را به عنوان گسترده ترین جامعه هدف قرار می دهیم. رده سنی و گروه مخاطب این اپلیکیشن ۱۵ تا ۷۰ سال می تواند باشد اما این مسئله وجود دارد که چگونه این اپلیکیشن طراحی شود که هم یک نوجوان ۱۶-۱۵ ساله بتواند از آن استفاده کند و هم یک فرد مسن ۷۰-۶۰ ساله.

در طراحی این اپلیکیشن خصوصیتی ایجاد شده که به لحاظ تجربه کاربری نکات خوبی را مدنظر قرار داده که یکی از این نکات نمایش امکانات با استفاده از آیکون است. با این حال این اپلیکیشن نقاط ضعفی نیز دارد. به عنوان مثال این اپلیکیشن دو منویی است. این ویژگی باید به نحوی طراحی می شد که اگر منوی چپ منوی گلوبال باشد، از منوی سمت چپ خارج می شد و مانند پنل سمت راست عمومی می شد و اگر این منو، منوی خصوصی است باید در جای دیگری قرار می گرفت.

استفاده از هویت بصری

وی می افزاید: ایرانسل در خصوص استفاده از هویت بصری خود به خوبی کار کرده است و آیتم های مهم را به این سمت برده که هویت بصری خود را نشان دهد. به عنوان مثال رنگ زرد ایرانسل، زیرا در طراحی، رنگ زرد روی زمینه سفید و سیاه خیلی جذاب است و این طراحی به خوبی ملاک قرار داده شده و در آیکون این اپلیکیشن به خوبی نشان داده شده است.

همچنین قرار دادن آیکون های شبکه های اجتماعی یک مزیت دیگر این اپلیکیشن است که علاوه بر استفاده از اپلیکیشن، امکان افزایش وفاداری مشتری و هدایت کاربر به سمت شبکه های اجتماعی مانند لینکداین، اینستاگرام، آپارات، کلوب، لنزور و تلگرام را نیز به همراه دارد.

ماندگاری محصول

این مشاور دیجیتال مارکتینگ در ادامه از مزایا و معایب این اپلیکیشن می گوید: این اپلیکیشن به دلیل تصمیم و هدفی که دارد در بخش به روز رسانی نمی تواند جذابیت های جدیدی ایجاد کند، ما در اپلیکیشن و در سایت دو هدف را ملاک قرار می دهیم؛ نخستین هدف ایجاد ارتباط و آگاهی از برند است و دومین هدف ماندگاری است که ایرانسل در بخش دوم کمی ضعف دارد.

اینکه اپلیکیشن در تمام سیستم عامل ها قابل استفاده است یکی از مزایای آن است و شاید صدهزار بار هم از گوگل پلی دانلود شود، این رقم، رقم خوبی است اما از دید ماندگاری اپلیکیشن چندان جذاب نیست و اگر آن را با اپ های محبوب ایرانی یا اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی یا بازی ها مقایسه کنیم، می بینیم این رقم در مقابل ۲۰ میلیون مخاطبی که می تواند مخاطب ایرانسل باشند، رقم پایینی است.

وی می افزاید: یکی از موضوعاتی که باعث می شود بسیاری از افراد شاید تنها یک بار این اپلیکیشن را تجربه کنند و ماندگاری آن کاهش یابد این است که برای نصب این اپلیکیشن روی موبایل، نیاز به یک حداقل حجم و رم و قدرت پردازش است. بنابراین ایرانسل برای افزایش ماندگاری باید به سمت استراتژی هایی برود که مبتنی بر فضای اپلیکیشن است.

این engage باعث می شود مخاطبان به صورت کاملا ویروسی این اپلیکیشن را به بقیه نیز توصیه کنند. از آنجا که ایرانسل یک اپراتور است و در حال حاضر بحث تماس و ارتباط و اینترنت، هر سه اهمیت بالایی پیدا کرده است، به راحتی می توان با استفاده از استراتژی های گیمیفیکیشن هم تعداد دانلود را افزایش داد و تعداد نصب را بالا برد و هم کاری کرد که میزان ماندگاری افزایش یابد.

موازی بودن با سایر اپلیکیشن ها

همید فدایی با اشاره به این نکته که در حال حاضر بانک ها برای انجام خدمات بانکداری الکترونیک یا همراه شان یک باجه به شعبات شان اضافه کرده اند، می گوید: این موضوع در واقع رقابتی را میان اپلیکیشن های هر بانک و اپلیکیشن همراه ایرانسل ایجاد کرده است.

اپلیکیشــن هــای بانک ها به لحاظ حجمی، تعداد و دغدغه های امنیتی که برای مخاطب ایجاد می کنند، خوب نیستند و ایرانسل با این اپلیکیشن، حلال مشکل شده است. اما مشکل بزرگ تری که وجود دارد این است که اگر اپلیکیشن «ایرانسل من» نتواند امکانات اپلیکیشن های همراه را ارائه دهد، قطعا در این میان بازنده خواهد بود. در واقع بانکداری همراه برای ایرانسل هم به عنوان یک نقطه ضعف و هم نقطه قوت محسوب می شود.

بازار هدف

وی در خصوص قابلیت های دیگر این اپلیکیشن می گوید: بحث دیگر در خصوص این اپلیکیشن استفاده از حروف لاتین و انگلیسی در برخی بخش هاست. وقتی در مورد تجربه کاربر اپلیکیشن و سایت صحبت می کنیم این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که این سایت یا اپلیکیشن باید مینیمم و ماکزیمم دانش داشته باشد و بتوانیم با آن کار کنیم.

به عبارت دیگر هنگامی که ما زبان انگلیسی را در اپلیکیشن قرار می دهیم، مینیمم آن را افزایش داده و ماکزیمم را کاهش می دهیم زیرا کمتر پیش می آید که افراد مسن انگلیسی کار کنند و پیگیر آن باشند.

در طرف مقابل در رده سنی پایین چطور؟ چه افرادی در چه رده سنی قادر به خواندن زبان انگلیسی هستند؟ به این ترتیب خروج این افراد از این رده ها می تواند یک جنبه منفی برای اپلیکیشن محسوب شود. زیرا به خاطر وجود این ویژگی تعداد مخاطبان از ۲۰میلیونی که می توانست باشد به ۱۵میلیون کاهش می یابد.

درواقع تارگت همراه با جزییات آن باید مشخص باشد. اگر می گوییم ۷۰درصد از استفاده کنندگان اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی خانم ها هستند، این استفاده مشخص می کند که باید طراحی ها به سمتی برود که بیشتر برای خانم ها دلپذیر باشد تا آقایان.

وی می افزاید: یکی دیگر از مزایای اپلیکیشن «ایرانسل من» این است که مبتنی بر device است. یعنی اگر اپلیکیشن را در گوشی باز کنیم به صورت عمودی باز می شود و اگر آن را در تبلت باز کنیم به صورت افقی (فول پیج) باز می شود. این موضوعی است که ایرانسل به خوبی تشخیص داده است.

اما در «ایرانسل من» تاثیری از زبان کاربر در تنظیمات تلفن همراه دیده نمی شود که مثلا اگر زبان تلفن همراه مخاطب فارسی باشد همه بخش ها فارسی و در غیر این صورت انگلیسی باشد. به عنوان مثال در حالی که اکثر بخش ها فارسی هستند در کمپین ها اسامی لاتین دیده می شود و این چیزی است که باعث می شود engage یا تعامل مخاطب با اپلیکیشن «ایرانسل من» کاهش یابد.

امتیاز من

همید فدایی در پایان می گوید: وجود آیتم امتیاز من در منوی این اپلیکیشن یکی از مزایای آن است که حس گیمیفیکیشن را دارد و مخاطب را به سویی می کشاند که وارد این بازی شود. اگر چه در حال حاضر بخش «امتیاز من» کار نمی کند اما قطعا پیش بینی هایی برای آن صورت گرفته است. یکی دیگر از مزایای این اپلیکیشن بحث جانمایی برای افرادی است که در حال حاضر اپراتور تلفن همراه آنها ایرانسل نیست.

پس از نصب این اپلیکیشن، در نخستین دیالوگی که برقرار می شود به مخاطب گفته می شود شماره تلفن همراه یا شناسه وایمکس خود را وارد یا یک سیم کارت ایرانسل خریداری کنید. این نشان می دهد که ایرانسل این احتمال را در نظر گرفته که ۹۰درصد افرادی که این اپلیکیشن را دانلود می کنند، ایرانسلی هستند و ۱۰درصد افرادی که «ایرانسل من» را به طور اتفاقی از طریق ارسال توسط دیگران یا هر روش دیگری نصب کرده اند، در حال حاضر سیم کارت ایرانسل ندارند.

بنابراین ایرانسل این دسته از افراد را نیز تحت پوشش قرار داده و بعد جذاب آن این است که این اپلیکیشن جنبه بازاریابی دارد و فرد می تواند درخواست بدهد و جهت خرید سیم کارت ایرانسل اقدام کند.

صفحه توضیحات اپلیکیشن + لینک های دانلود در سایت ایرانسل

برندگان و کاندیداهای سال ۱۳۹۴ جشنواره وب و موبایل ایران

آموزش آنلاین