نکات مهم سئو برای کارآفرینان و فعالان استارتاپ ها

لزوماً هر تکنیک سئو برای همه افراد به یک اندازه کاربردی و مفید نیست!

در حال حاضر، اینترنت یکی از معتمد ترین منبع درآمد برای بسیاری از افراد، سازمان ها و کسب و کارهاست. به همین دلیل، برای آنها بسیار اهمیت دارد که در دنیای دیجیتال حضور بهم رسانند.

شاید می دانید که چطور می توان برای خود یک وب سایت ایجاد کرد، اما این کافی نیست! بارها در مصاحبه ها و آنالیز ها تکرار کردم که داشتنِ وب سایت لزوماً به معنی گارانتیِ موفقیت مالی شرکت را به همراه ندارد. بلکه مسائلی مثل رتبه و ترافیک در مسیر شما قرار خواهد گرفت. نکته ی حائز اهمیت دیگر، Mobile Responsive بودن وب سایت شماست. زیرا اگر چنین نباشد، گوگل تمایلی ندارد که ترافیک زیادی را به سمت وب سایت شما هدایت کند. و البته دلیلِ آن هم این است که اکثر مردم با تلفن همراه خود وارد اینترنت می شوند نه کامپیوتر شخصی!

اینجاست که سئو وارد می شود. به نظر می رسد که واژه ی “سئو” محبوب ترین عبارت مخفف در دنیای آنلاین باشد و بیش تر مردم هم چیزهایی را راجع به آن می دانند. با این حال، عوامل بسیار زیاد دیگری هست که احتمالاً شما هنوز هم نمی دانید.

در اینجا و بنده به عنوان مشاور سئو قرار است به زبان ساده، چهار حقیقت اصلی راجع به سئو را مطرح کنم و ببینیم چگونه در کسب و کار ما اثر می گذارد.

۱- بهینه سازی On-Site

با اینکه عبارت سئو (SEO: Search Engine Optimization = بهینه سازی موتور جستجو) یک واژه ی محبوب است اما افراد بسیاری هنوز نمی دانند که مفهوم بهینه سازی On-Site چیست. این یک فرآیندی ست که به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که وب سایت تان توسط هر دو (خواننده و موتور جستجو) مورد قبول واقع شده است.

این می تواند از طریق انتخاب کلمات کلیدی صحیح، عبارت های کلیدی و تگ های موجود در صفحات سایت تان دست یافتنی باشد. این همان چیزی ست که به گوگل کمک می کند تا به رنک و رتبه ی سایت شما را تعیین کند. براساس راهنمایی Business Buyer درباره ی سئو، “گوگل می خواهد موضوع اصلی وب سایت شما را بداند تا بتواند آن را به درستی طبقه بندی نماید. بنابراین، دقیقاً به همان چیزهایی که در صفحات سایت شماست نگاه می کند تا موضوعاتی که پوشش داده اید را تعیین کند.”

۲- بهینه سازی Off-Site

این عبارت به فرآیندی اشاره دارد که شما تلاش می کنید با استفاده از روش های خارجی رتبه و رنک وب سایت خود را ارتقا دهید. این فرآیند به همان صورتی که بهینه سازی On-site انجام می شد اتفاق نمی افتد.

در این فرآیند، گوگل سعی می کند تا وب سایت ها را “معتبر ترین” و یا “مهم ترین” درنظر بگیرد تا وقتی که عبارت خاصی جستجو می شود به رنک بالاتری دست یابند.

اکثر مواقع، اهمیت و قدرت یک وب سایت توسط تعداد وب سایت هایی که به آن لینک شده اند مشخص می شود.

بنابراین، داشتن لینک در وب سایت تان در پلت فرم های وسیع تر ظاهر شده و وبلاگ های محبوب به سایت شما کمک می کنند تا از طریق گوگل رنک بالاتری بگیرند.

۳- سئو White-hat

این واژه، به کاربرد تکنیک های بهینه سازی متفاوت و قانونی اشاره دارد تا با دستیابی به رتبه ی بالا در موتور جستجو ترافیک بیش تری را به سمت وب سایت شما هدایت کند. ترافیک ورودی در اینجا، همان ترافیک های انسانی ست.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از Back Linking (بک لینک کردن)، تحلیل کلمات کلیدی و Link Building.

هدفِ اصلی، افزایش محبوبیت سایت از طریق نوشتن محتوای خوب است که باعث می شود سایت های دیگر آن را لینک کنند. در نتیجه ی همه ی اینها، رنک و رتبه ی شما افزایش خواهد یافت.

۴- سئو Black-hat

این تکنیک سئو، استفاده از تکنیک های غیرقانونی را شامل می شود تا به همان هدفی که ذکر شد یعنی رتبه ی بالا، دست یابد. کسانی که از تکنیک سئوی Black-hat استفاده می کنند برای افزایش رتبه ی سایت شان قوانین گوگل را زیرپا می گذارند. و دقیقاً در مخالفت جایگاه سئوی White-hat قرار می گیرند.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  • Keyword stuffing – تکنیکی ست که در آن صفحه وب با کلمات کلیدی که در متاتگ یا محتوای صفحه قرار دارد بارگذاری می شود.
  • استفاده از محتوای پنهان
  • ایجاد صفحات فیک و جعلی برای جلب بک لینک
  • استفاده از Doorway pages – صفحات وبی هستند که کاربر را به چندین صفحات دیگر هدایت می کنند.

احتمالاً با مطالعه ی این موارد، برخی وب سایت ها جلوی چشم تان رژه رفته اند. این روش که به شدت هم در حال افزایش است همچنان غیرقانونی ست و بهترین راه برای رشد کسب و کار آنلاین شما نخواهد بود!

سئوی Back-hat می تواند پلت فرم آنلاین شما را از رتبه بندی نتایج موتور جستجو بَن کند. شاید فکر کنید که این روش شما را سریع تر به وضعیت مطلوب می رساند، اما درنظر بگیرید که مضرات آن بسیار بیش تر است.

این تکنیک ها چطور بر روی کسب و کار شما اثر می گذارند؟

شما برای اینکه در صفحه ی اول گوگل جای بگیرید به هر دو بهینه سازی On-Site و Off-Site نیاز دارید. نبود و استفاده نکردن از این تکنیک ها نشان قطعی این امر است که شما نمی خواهید مورد توجه قرار بگیرید و این بر نحوه و میزان حمایتی که از جانب کانال های آنلاین دریافت می کنید تاثیر می گذارد.

اگر از تکنیک Black-hat برای کسب رنک بالا استفاده می کنید نتیجه ای که بدست می آورید موقتی خواهد بود. شاید نتیجه مطلوب را بدست آورید اما گوگل شما را شناسایی کرده و تنبیه خواهد کرد.

تکنیک های White-hat به مراتب آرام تر بوده اما نتایج دائمی با خود به همراه دارد. گوگل شما را مشخص کرده و درمی یابد که قوانین او را رعایت کرده اید، پس شما را به حالِ خود رها می کند تا آزاد باشید.

سئوی Black-hat برای دستیابی ساده ترند اما به نتیجه ای که حاصل می شود نمی ارزند. در مقابل، تکنیک های White-hat برای استفاده گرانبهاتر بوده و از مزایا و سودهای طولانی و بی وقفه ای برخوردارند.

حمایت های آنلاین، توسط حضور و میزان دیده شدنِ شما تعیین می شود. قابلیت دیده شدنِ شما با محبوبیت و رتبه ی شما  و در آخر، محبوبیت شما هم به میزان استفاده ی خوب شما از سئو وابسته است.

لوکال سئو چیست؟

حتماً در صفحه نتایج جستجو گوگل متوجه شده‌اید که گاهی اوقات نتایج جستجو همراه با نقشه،نشانی،شماره تماس و رتبه‌بندی در بالای صفحه نمایش داده می‌شود.

مقصود از لوکال سئو همین است. در اصل سئو محلی روندی برای بهینه‌سازی سایت شما برای بهبود جایگاه آن در نتایج جستجوی محلی گوگل یا مکان جغرافیایی کاربران است که تأثیر غیرقابل انکاری در بهبود کسب‌وکار شما دارد.

در لوکال سئو مشتریان به شما امتیاز می دهند و قابلیت تبادل دیدگاه وجود دارد.امتیاز دهی از سوی مشتریان و همچنین گذاشتن نظرات سبب افزایش اعتبار شما و جلب اعتماد مشتریان می گردد.

لوکال سئو شما را در صدر جستجوی گوگل قرار می دهد و نیمی از صفحه ابتدایی را به خود اختصاص میدهید. نمایش اطلاعات و موقعیت جغرافیایی شما از دیگر امتیازاتی است که در اثر بهره گیری از لوکال سئو کسب خواهید کرد.
لوکال سئو منعطف بوده و در هر نمایشگری متناسب با آن خود را تطابق می دهد.

مشتریان شما هر زمان از شبانه روز که بخواهند به شما دسترسی خواهند داشت. با لوکال سئو آدرس ، شماره تلفن و ساعت کاری شما در صفحه اول گوگل برای مشتریان نمایش داده خواهد شد.
کاربرانی که با موبایل خود وارد گوگل شده باشند میتوانند با کلیک بر روی شماره تماس مستقیما شماره گیری کنند.

فاکتور های لوکال سئو :

سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو می باشد. ممکن است شما با عبارت های مختلفی چون ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو، بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو، سئو سایت، سئو و بهینه سازی سایت و… رو به رو شده باشید که باید بگوییم همه این واژگان یک هدف مشترک را دنبال می کنند.
اگر بخواهیم مفهوم seo را خیلی ساده برای شما توضیح بدهیم بهتر است با هم به یک مثال توجه کنیم.
فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی و یا مدیر یک شرکت هستید که نیاز دارد در دنیای وب و خارج از محدوده جغرافیایی خود شناخته شود، شاید هم شما یک چهره معروف باشید که نیاز دارد آثار خود را بهتر برای مخاطبانش معرفی کند، یا یک شخصیت ایده پرداز که با خلاقیت قصد دارد یک کسب و کار نو را راه اندازی کند و یا … در تمام موارد بالا شما نیاز دارید که بهترین مخاطبان خود را پیدا کنید و با استفاده از پتانسیل کاربران هدف خود به موفقیت مورد نظرتان دست بیابید. اما راهکار چیست؟ چگونه کاربرانی که به خدمات شما نیاز دارند، وب سایت شما را پیدانمایند؟ چگونه شما می توانید در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو نظیر گوگل در صفحه اول نتایج سرچ دیده شوید؟ چاره چیست؟
سئو دقیقا نیاز شما است، داشتن یک سایت زیبا، خلاقانه و با امکانات عالی به تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید به درستی پاسخ گوی نیاز کاربران باشید، شاید در نگاه اول سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به نظر بیاید اما هدف از سئو سایت در نهایت کاربر می باشد.
برخی به غلط فکر می کنن سئو فریب موتور جستجو برای بهتر دیده شدن سایت شما می باشد ولی این طور نیست، سئو سایت مجموعه ترفند هایی است که به موتور های جستجو مثل گوگل کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. زیرا بهینه سازی سایت شامل مباحث گسترده و پیچیده ای است و برای اینکه یک سایت بهینه شده داشته باشیم، باید فاکتور های بسیاری نظیر بررسی فاکتور هایی در ساختار سایت شما، لینک سازی مناسب، تولید محتوای مفید و بهینه مرتبط با هدف شما و.. را رعایت نماییم. ما به شما کمک خواهیم کرد تا علاوه بر سئو و بهینه سازی سایت خود و جذب کاربران، مخاطبان وفادار را برای رسیدن به هدف خود در کنارتان داشته باشید.

کدام یک در سئو سایت مهم تر است؟ کاربر یا موتور جستجو؟

باید این نکته را متذکر شویم که مفهوم سئو سایت فقط ویژه موتور جستجو نیست زیرا هدف موتور های جستجو ارائه بهترین و بهینه ترین نتیجه به کاربران می باشد و در سال های اخیر شاهد این مساله بوده ایم که روز به روز موتور های جستجو در الگوریتم های جستجوی خود  بیشتر تلاش می کنند تا از دید انسان به محتوای موجود در وب نگاه کنند و نتایج مفید تری را ارائه دهند، نتایجی که بهترین پاسخ را به کاربر نمایش دهد. از همین روی می بینیم که هر روز سیاست های گوگل به انتظارات کاربران نزدیک و نزدیک تر می شود.

دلیل اهمیت سئو چیست؟

اکثر کاربران اینترنتی، صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند، از اینرو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید
بیشتر است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان
اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر وب سایتی را تضمین کند، بازدید بدست آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری  داشته و هزینه کمتری را در دراز مدت نیز به شما تحمیل خواهد کرد، زیرا هزینه برای تبلیغات امری همیشگی است و شما باید مدام برند خود را در ذهن مخاطب تداعی کنید ولی با سئو سایت خود می توانید در دراز مدت با هزینه های مناسب تر نتایج با کیفیت تری را به دست آورید علاوه بر اینکه دیده شدن در نتایج اول گوگل به خودی خود بهترین تبلیغ می تواند باشد.

چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارند؟

گوگل موتوری هوشمند است ولی هنوز نیاز به کمک کاربران دارد، آنها همیشه در تلاشند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند با این حال محدودیت هایی
در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو سایت را ایجاد میکند. سئو اشتباه میتواند شما را از دید کاربران پنهان کرده و تمام تلاش تان را هدر دهد، در نتیجه رقبای شما با محتوایی ضعیف تر بازدید و محبوبیت بیشتری داشته باشند.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید چیست؟

نمی توان این واقعیت را کتمان نمود که موتورهای جستجو نظیر گوگل با ضعف هایی همراه هستند، مخصوصا این مساله در وب فارسی نمود بیشتری نیز پیدا می کند. هنگامی که شما از روش ها و تکنیک های سئو به صورت اصولی و با هدف رضایت مندی مشتریان استفاده می کنید و بخشی از هدف شما راهنمایی درست و اصولی موتور جستجو هست درواقع شما از سئو کلاه سفید استفاده کردید و مطابق با قوانین سئو پیش رفتید اما در بعضی موارد متخصصین سئو برای رسیدن سریع تر به نتیجه مطلوب سعی می کنند تا از نقاط ضعف موتور جستجو استفاده کرده و موقعیت خود در نتایج را با فریب موتور جستجو ارتقا دهند، شاید این گونه روش های سئو که به سئو کلاه سیاه معروف است در کوتاه مدت مطلوب واقع شود اما از آنجایی که موتور های جستجو در حال رشد هستند و تلاش بر اصلاح نقاط ضعف خود دارند با رفع مشکلات آنها ممکن است آسیب جدی به سئو سایت شما وارد شود و در بعضی از موارد در نهایت جریمه های گوگل سهم شما باشد. برای مثال می توانیم استفاده اسپموار و غیر اصولی از بک لینک را عنوان کرد که زمانی نتایج خیلی خیلی مطلوب را در بر داشت ولی امروز بسیاری از سایت هایی که از این روش استفاده کرده اند،  دچار مشکل شده اند.

چنانچه با سوالاتی مواجه شدید که تیم ما می تواند در یافتن پاسخ آنها به شما کمک کند لطفا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۱۰ حقیقت جذاب در مورد سئو وبسایت

۱- پنج نتیجه اول موجود در صفحه موتورهای جستجو ۷۵ درصد کل کلیک های کاربران را به خود اختصاص می دهند .

۲- هر ماهه در حدود ۱۳۱ میلیارد جستجو توسط موتورهای جستجو انجام می شود

۳- ۷۰% کل کلیک هایی که بر روی لینک ها انجام می شود از کلیک بر روی نتایج ارگانیک موتورهای جستجو نشات میگیرد .

۴- گوگل ۶۵ تا ۷۰ درصد کل بازار موتورهای جستجو را در دست دارد

۵- برای ۸۱ درصد از کسب و کارها اهمیت وبلاگ آنها از تمام دارایی های دیگرشان بیشتر است .

۶- جستجو و فرستادن ایمیل درصدر فعالیت های اینترنتی می باشند .

۷- عناوین صفحات از مهمترین عناصر تشکیل دهنده صفحات پس از محتوای آنها می باشند .

۸- مفهوم سئو ۷۵ درصد به سئوی offpage و ۲۵ درصد به سئوی onpage اختصاص دارد .

۹- ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران توجهی به لینک های  پولی که در گوگل وجود دارند نمی کنند .

۱۰- بیش از ۷۰ درصد از کاربران از دستگاه موبایل خود برای انجام جستجو استفاده می کنند .

مفهوم Domain Authority و Page Authority در سئو

ابتدا به مفهوم Authority ، Page Authority ، Domain Authority میپردازم.

اتوریتی Authority یعنی ارزش و Page Authority و Domain Authority به ترتیب یعنی ارزش صفحه و ارزش دامنه‌ای که به سایت شما لینک داده است.

پس از لغو پروژه پیج رنک توسط کمپانی گوگل، وب سایت معتبر Moz.com که یکی از اصلی‌ترین مراجع آموزش سئو در جهان به شمار می‌آید، فاکتور اتوریتی را معرفی و جایگزین پیج رنک نمود. اتوریتی یک معیار غیر رسمی است که توسط گوگل تأیید نشده است اما در نبود فاکتور رنگینک گوگل، سنجش آن در ارزیابی ارزش سایت‌ها و صفحات‌شان بسیار حیاتی و ارزشمند است.

Page Authority ارزش یک صفحه از سایت نزد موتورهای جستجوگر است و Domain Authority میانگین ارزش تمام صفحات آن سایت است. اتوریتی عددی از ۰ تا ۱۰۰ است که با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل عمر پیج و دامنه، تعداد لینک‌های دریافتی از سمت تعداد دامنه‌های لینک کننده، سیگنال‌های دریافتی از شبکه‌های اجتماعی و غیره، یک عدد کلی محاسبه و اعلام می‎شود.

در نظر داشته باشید که دریافت بک لینک از سایت با اتوریتی بالاتر، ارزشمندتر است. با این حال اتوریتی یک معیار کلی است و شرط کافی برای دریافت بک لینک از هر سایتی نیست. ممکن است یک سایت موفق در زمینه ورزش به عدد اتوریتی بالایی دست یافته باشد اما بطور قطع برای سایت فروشگاهی شما مکان مناسبی برای اخذ یا بک لینک مرتبط نیست (عدم ارتباط موضوعی).

عوامل موثر در سئو / تاثیر عمر دامنه در سئو سایت

بعد از اعلام مت کاتز (Matt Cutts) به عنوان مدیر ارشد تیم مبارزه با اسپم کمپانی گوگل، که عمر دامنه در جایگاه لینک سایت در نتایج جستجو تأثیر گذار نیست بسیاری از متخصصین و افراد دارای تجربه در حوزه ی سئو و رتبه در موتور های جستجو از جمله یکی از اساتید وب سایت moz.com به نام Rand Fishkin، این حرف را نفی کرده و اعلام کرده اند عمر دامنه ی سایت تاثیرمثبتی در رتبه ی شما در موتور جستجو خواهد داشت ولی انتظار معجزه از دامنه های با عمر بالا نداشته باشید!