شروع کسب و کار هوشمندانه چگونه است؟

حتما شما هم در زمان‌های گوناگون به فکر جدا شدن از شرکت یا سازمان خود و راه اندازی کسب و کار شخصی خودتون هستید و به اصطلاح می‌خوایید آقای خودتون باشید!

پس به کسب و کارهای و ایده‌های مختلف فکر کردین و تلاش کردین ببینید چه پیش نیازهایی داره تا بتونید راه اندازیش کنید!

مثلا ممکنه بگید یه تولیدی لباس یا ارائه خدمات زیبایی یا راه اندازی سایت فروش لوازم و التحریر برای کار شخصی خوبه!

هیچ‌کدوم از ایده‌ها و کسب‌وکارهای بالا بد نیست، ولی هر کسب و کاری اگر بد شروع و مدیریت بشه حتماً زمین میخوره (برید کسب و کارهای موفق ایرانی و جهانی شکست خورده رو ببینید)

در متن زیر تلاش کردم تجربیات و دانش خودم رو بصورت خیلی میکرو و جمع و جور در اختیارتون قرار بدم تا کمترین ریسک رو داشته باشید

لطفاً هر سوالی دارید بپرسید تا این مطلب جامع‌تر و کامل‌تر بشه

اگر بخوام خیلی کلی پیش نیازهای راه‌اندازی یک کار، شغل یا کسب و کار رو عنوان کنم موارد زیر به ذهنم می‌رسه:

  1. بررسی و ارزیابی ایده
  2. انجام تحقیق بازاریابی و میدانی
  3. نوشتن نقشه راه و قدم‌های موردنیاز
  4. دریافت بازخورد و نظرات از دوستان و آشنایان
  5. انتخاب نام برای کسب و کار
  6. انتخاب ساختار تجاری و روش کسب درآمد
  7. راه اندازی اولیه و دریافت بازخورد
  8. بازبینی و بررسی مجدد اهداف کسب و کار
  9. رسمی شدن کسب و کار، دریافت مجوزها و طراحی لوگو و شعار و …
  10. طراحی و راه اندازی وب‌سایت و شبکه های اجتماعی
  11. انتخاب تیم کاری و بهبود دانش اعضای تیم
  12. انتخاب راه‌های مناسب برای کسب بازخورد به طور مداوم

تک تک قدم ها نیاز به سرچ، گفتگو با متخصصان و بررسی نمونه های مشابه رو نیاز داره پس لطفا هر مرحله رو جدی بگیرید

ولی جدی گرفتن با کمال گرایی تفاوت داره و سعی کنید زمان خود را برای بهبود اطلاعات و کیفیت در همین ابتدا نذارید!

یعنی تلاش کنید در هر مرحله محصول یا خدمت خود را بهبود بدین، به جای اینکه محصول یا خدمت خودتونو در ابتدا کامل و بدون خطا درست کنید و بعد وارد بازار بشین.

در فضای استارتاپ عبارتی جذاب وجود داره از آقای ست گودین، که توجهتونو بهش جلب می‌کنم:

بزرگ فکر کن، کوچک شروع کن

این مفهوم کوچک فکر کردن به معنای طولانی نشدن فرآیند توسعه هست و با “تفکر سطحی” تفاوت داره

و بعدش هم یه آپدیت جذاب توسط آقای شارما این مفهوم رو روشن‌تر و عملیاتی‌تر از قبل ارائه داد: (ترجمه‌ی خودمونی خودمو ارائه دادم)

بزرگ رویاپردازی کن، کوچک شروع کن، ولی الان یه کاری بکن!

Robin S. Sharma Quote: “Dream Big. Start small. Act now.”

خب

قصد داشتم در این مطلب یک نمای بیرونی و بالا از چشم انداز شروع یک کسب و کار شخصی رو براتون ارائه بدم، امیدوارم بتونید هرچه زودتر اولین درآمد از کسب و کار خودتونو داشته باشید

این مطلب آپدیت خواهد شد…

هک رشد چیست؟

هک رشد (Growth hacking) چیست؟

هک رشد (Growth hacking) از مفاهیم جدیدی است که در دنیا رواج یافته است و بسیاری از افراد تعریف دقیقی از آن را نمی دانند.
برخی تصور می کنند که هک رشد نوعی از بازاریابی است و برخی دیگر هم فکر می کنند هک رشد آینده کسب و کارها و محصولات اینترنتی است، برای تعریف دقیق هک رشد بهتر است ابتدا تاریخچه و نحوه پیدایش آن را بررسی کنیم.

هکر رشد، یا در اصلاح دقیق‌تر رهبر هک رشد (Growth Hacking Leader) کسی است که رهبری این فرایند چالشی را به عهده می‌گیرد. در حقیقت وظیفه پیاده‌سازی دانش افرادی که در گروه‌های هک رشد قرار دارند با وی است و رهبر هک رشد، با تکیه‌بر اختیاراتی که از مدیرعامل مجموعه دریافت می‌کند، می‌تواند تا حد زیادی از ایده پردازی کارکنان استفاده کرده و سرعت شناسایی مشتریان را افزایش دهد.

تاریخچه هک رشد

اجازه دهید داستان را از همان اول تعریف کنم. چه شد که مفهوم هک رشد و هکر رشد متولد شد؟

اصطلاح هک رشد در سال ۲۰۱۰ توسط شان الیس ایجاد شد. وقتی از او پرسیده شد چرا این اصطلاح را ایجاد کرده‌ای، این طور جواب داد:

به خاطر سرخوردگی و ناکامی‌ام در استخدام کسی که بتواند در استارتاپ‌ها جایگزین خودم شود.

هکر رشد کسی است که فکر و ذکرش همه‌ی همّ و غمش متوجه رشد بهبود کسب‌و‌کار است.

سین الیس به چندین شرکت کمک کرده بود تا به رشد خارق العاده ای دست پیدا کنند و هنگامی که استارت آپ ها به دنبال رشد تعداد کاربران و مشتریان خود بودند، به سراغ او می رفتند. سین الیس هم در ازای دریافت پول به آن ها استراتژی های اختصاصی برای رشد سریع کسب و کارشان را می داد.

او سیستم های مورد نیاز برای رشد سریع را در شرکت ها راه اندازی می کرد، فرآیندها و ایده اصلی را نیز در اختیار مدیران استارت آپ ها قرار می داد و زمانی که می خواست شرکت را ترک کند مشکل اصلی بوجود می آمد! او وقتی به دنبال جایگزین برای خود می گشت رزومه هایی متفاوت و گاها نامرتبط دریافت می کرد. خیلی از این افراد مدرک بازاریابی داشتند و با اینکه دارای تجربه کاری هم بودند ولی همیشه یک چیزی را کم داشتند. سین الیس می دانست روشی که برای رشد استارت آپ ها به کار می برد با اصول و تکنیک های سنتی بازاریابی تفاوت دارد و اگر کار را به بازاریابان معمولی بدهد نتیجه خوبی بدست نمی آید.

هکر رشد شخصی است که جهت فعالیت هایش همواره در راستای رشد است و کاملا مانند قطب نما، همیشه به سمت شمال نشانه میرود!

هکر رشد با سطوح مختلف دانشی از برنامه نویسی و دولوپ، مارکتینگ و بازاریابی و آنالیز و تحلیل داده ها نقشی اساسی در پروژه ها و رشد آنها دارد.

هر فعالیتی که هکر رشد انجام میدهد با شاخص های تاثیرگذاری بر میزان رشد سنجیده میشود. اهمیت وجود چنین شخصی برای رشد پایدار یک استارتاپ یا هرگونه کسب و کار نوپا بسیار زیاد است.
کسی که توانایی ایجاد ارزشهای کلید و مزیت های رقابتی برای شما را داراست. همچنین زمانی که قصد دارید عواملی که در رشد استارتاپ به طور مستقیم موثر نیستند را شناسایی و کنار بگذارید ، یک هکر رشد یا حتی یکی از کارمندان خودتون که مهارت کافی در زمینه رشد بدست آورده خیلی راحت تر و سریعتر از یک بازاریاب میتواند این کار را برای شما انجام دهد.

تمام تصمیمات هکر رشد در جهت رشد اتخاذ میشود. هر استراتژی یا تاکتیک و یا ابتکاری که به خرج میدهد به امید رشد بیشتر هست. البته بازاریابان سنتی هم به رشد توجه دارند اما نه با این تمرکز و شدت توجه یک هکر رشد! دقت کنید که قدرت هکر رشد در شدت تمرکزش در انتخاب تنها یک هدف و نادیده گرفتن سایر مسایل دیگر به جز رشد است .به همین خاطره که میتواند به مهمترین نیاز دوران آغازین یه استارتاپ یعنی رشد با موفقیت پاسخ دهد.
تمرکز دقیق بر روی مقوله رشد موجب ظهور ابزارها، تکنیکها و شیوه های متنوعی ویژه رشد شده است که چنین ابزارهایی برای بازاریابان وجود ندارد و این گونه ابزارها باعث نزدیک شدن هرچه بیشتر فیلدهای کاری یک بازاریاب و هکر رشد در آینده خواهد شد.