نکات مهم سئو برای کارآفرینان و فعالان استارتاپ ها

لزوماً هر تکنیک سئو برای همه افراد به یک اندازه کاربردی و مفید نیست!

در حال حاضر، اینترنت یکی از معتمد ترین منبع درآمد برای بسیاری از افراد، سازمان ها و کسب و کارهاست. به همین دلیل، برای آنها بسیار اهمیت دارد که در دنیای دیجیتال حضور بهم رسانند.

شاید می دانید که چطور می توان برای خود یک وب سایت ایجاد کرد، اما این کافی نیست! بارها در مصاحبه ها و آنالیز ها تکرار کردم که داشتنِ وب سایت لزوماً به معنی گارانتیِ موفقیت مالی شرکت را به همراه ندارد. بلکه مسائلی مثل رتبه و ترافیک در مسیر شما قرار خواهد گرفت. نکته ی حائز اهمیت دیگر، Mobile Responsive بودن وب سایت شماست. زیرا اگر چنین نباشد، گوگل تمایلی ندارد که ترافیک زیادی را به سمت وب سایت شما هدایت کند. و البته دلیلِ آن هم این است که اکثر مردم با تلفن همراه خود وارد اینترنت می شوند نه کامپیوتر شخصی!

اینجاست که سئو وارد می شود. به نظر می رسد که واژه ی “سئو” محبوب ترین عبارت مخفف در دنیای آنلاین باشد و بیش تر مردم هم چیزهایی را راجع به آن می دانند. با این حال، عوامل بسیار زیاد دیگری هست که احتمالاً شما هنوز هم نمی دانید.

در اینجا و بنده به عنوان مشاور سئو قرار است به زبان ساده، چهار حقیقت اصلی راجع به سئو را مطرح کنم و ببینیم چگونه در کسب و کار ما اثر می گذارد.

۱- بهینه سازی On-Site

با اینکه عبارت سئو (SEO: Search Engine Optimization = بهینه سازی موتور جستجو) یک واژه ی محبوب است اما افراد بسیاری هنوز نمی دانند که مفهوم بهینه سازی On-Site چیست. این یک فرآیندی ست که به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که وب سایت تان توسط هر دو (خواننده و موتور جستجو) مورد قبول واقع شده است.

این می تواند از طریق انتخاب کلمات کلیدی صحیح، عبارت های کلیدی و تگ های موجود در صفحات سایت تان دست یافتنی باشد. این همان چیزی ست که به گوگل کمک می کند تا به رنک و رتبه ی سایت شما را تعیین کند. براساس راهنمایی Business Buyer درباره ی سئو، “گوگل می خواهد موضوع اصلی وب سایت شما را بداند تا بتواند آن را به درستی طبقه بندی نماید. بنابراین، دقیقاً به همان چیزهایی که در صفحات سایت شماست نگاه می کند تا موضوعاتی که پوشش داده اید را تعیین کند.”

۲- بهینه سازی Off-Site

این عبارت به فرآیندی اشاره دارد که شما تلاش می کنید با استفاده از روش های خارجی رتبه و رنک وب سایت خود را ارتقا دهید. این فرآیند به همان صورتی که بهینه سازی On-site انجام می شد اتفاق نمی افتد.

در این فرآیند، گوگل سعی می کند تا وب سایت ها را “معتبر ترین” و یا “مهم ترین” درنظر بگیرد تا وقتی که عبارت خاصی جستجو می شود به رنک بالاتری دست یابند.

اکثر مواقع، اهمیت و قدرت یک وب سایت توسط تعداد وب سایت هایی که به آن لینک شده اند مشخص می شود.

بنابراین، داشتن لینک در وب سایت تان در پلت فرم های وسیع تر ظاهر شده و وبلاگ های محبوب به سایت شما کمک می کنند تا از طریق گوگل رنک بالاتری بگیرند.

۳- سئو White-hat

این واژه، به کاربرد تکنیک های بهینه سازی متفاوت و قانونی اشاره دارد تا با دستیابی به رتبه ی بالا در موتور جستجو ترافیک بیش تری را به سمت وب سایت شما هدایت کند. ترافیک ورودی در اینجا، همان ترافیک های انسانی ست.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از Back Linking (بک لینک کردن)، تحلیل کلمات کلیدی و Link Building.

هدفِ اصلی، افزایش محبوبیت سایت از طریق نوشتن محتوای خوب است که باعث می شود سایت های دیگر آن را لینک کنند. در نتیجه ی همه ی اینها، رنک و رتبه ی شما افزایش خواهد یافت.

۴- سئو Black-hat

این تکنیک سئو، استفاده از تکنیک های غیرقانونی را شامل می شود تا به همان هدفی که ذکر شد یعنی رتبه ی بالا، دست یابد. کسانی که از تکنیک سئوی Black-hat استفاده می کنند برای افزایش رتبه ی سایت شان قوانین گوگل را زیرپا می گذارند. و دقیقاً در مخالفت جایگاه سئوی White-hat قرار می گیرند.

برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

  • Keyword stuffing – تکنیکی ست که در آن صفحه وب با کلمات کلیدی که در متاتگ یا محتوای صفحه قرار دارد بارگذاری می شود.
  • استفاده از محتوای پنهان
  • ایجاد صفحات فیک و جعلی برای جلب بک لینک
  • استفاده از Doorway pages – صفحات وبی هستند که کاربر را به چندین صفحات دیگر هدایت می کنند.

احتمالاً با مطالعه ی این موارد، برخی وب سایت ها جلوی چشم تان رژه رفته اند. این روش که به شدت هم در حال افزایش است همچنان غیرقانونی ست و بهترین راه برای رشد کسب و کار آنلاین شما نخواهد بود!

سئوی Back-hat می تواند پلت فرم آنلاین شما را از رتبه بندی نتایج موتور جستجو بَن کند. شاید فکر کنید که این روش شما را سریع تر به وضعیت مطلوب می رساند، اما درنظر بگیرید که مضرات آن بسیار بیش تر است.

این تکنیک ها چطور بر روی کسب و کار شما اثر می گذارند؟

شما برای اینکه در صفحه ی اول گوگل جای بگیرید به هر دو بهینه سازی On-Site و Off-Site نیاز دارید. نبود و استفاده نکردن از این تکنیک ها نشان قطعی این امر است که شما نمی خواهید مورد توجه قرار بگیرید و این بر نحوه و میزان حمایتی که از جانب کانال های آنلاین دریافت می کنید تاثیر می گذارد.

اگر از تکنیک Black-hat برای کسب رنک بالا استفاده می کنید نتیجه ای که بدست می آورید موقتی خواهد بود. شاید نتیجه مطلوب را بدست آورید اما گوگل شما را شناسایی کرده و تنبیه خواهد کرد.

تکنیک های White-hat به مراتب آرام تر بوده اما نتایج دائمی با خود به همراه دارد. گوگل شما را مشخص کرده و درمی یابد که قوانین او را رعایت کرده اید، پس شما را به حالِ خود رها می کند تا آزاد باشید.

سئوی Black-hat برای دستیابی ساده ترند اما به نتیجه ای که حاصل می شود نمی ارزند. در مقابل، تکنیک های White-hat برای استفاده گرانبهاتر بوده و از مزایا و سودهای طولانی و بی وقفه ای برخوردارند.

حمایت های آنلاین، توسط حضور و میزان دیده شدنِ شما تعیین می شود. قابلیت دیده شدنِ شما با محبوبیت و رتبه ی شما  و در آخر، محبوبیت شما هم به میزان استفاده ی خوب شما از سئو وابسته است.

لوکال سئو چیست؟

حتماً در صفحه نتایج جستجو گوگل متوجه شده‌اید که گاهی اوقات نتایج جستجو همراه با نقشه،نشانی،شماره تماس و رتبه‌بندی در بالای صفحه نمایش داده می‌شود.

مقصود از لوکال سئو همین است. در اصل سئو محلی روندی برای بهینه‌سازی سایت شما برای بهبود جایگاه آن در نتایج جستجوی محلی گوگل یا مکان جغرافیایی کاربران است که تأثیر غیرقابل انکاری در بهبود کسب‌وکار شما دارد.

در لوکال سئو مشتریان به شما امتیاز می دهند و قابلیت تبادل دیدگاه وجود دارد.امتیاز دهی از سوی مشتریان و همچنین گذاشتن نظرات سبب افزایش اعتبار شما و جلب اعتماد مشتریان می گردد.

لوکال سئو شما را در صدر جستجوی گوگل قرار می دهد و نیمی از صفحه ابتدایی را به خود اختصاص میدهید. نمایش اطلاعات و موقعیت جغرافیایی شما از دیگر امتیازاتی است که در اثر بهره گیری از لوکال سئو کسب خواهید کرد.
لوکال سئو منعطف بوده و در هر نمایشگری متناسب با آن خود را تطابق می دهد.

مشتریان شما هر زمان از شبانه روز که بخواهند به شما دسترسی خواهند داشت. با لوکال سئو آدرس ، شماره تلفن و ساعت کاری شما در صفحه اول گوگل برای مشتریان نمایش داده خواهد شد.
کاربرانی که با موبایل خود وارد گوگل شده باشند میتوانند با کلیک بر روی شماره تماس مستقیما شماره گیری کنند.

فاکتور های لوکال سئو :

سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو می باشد. ممکن است شما با عبارت های مختلفی چون ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو، بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو، سئو سایت، سئو و بهینه سازی سایت و… رو به رو شده باشید که باید بگوییم همه این واژگان یک هدف مشترک را دنبال می کنند.
اگر بخواهیم مفهوم seo را خیلی ساده برای شما توضیح بدهیم بهتر است با هم به یک مثال توجه کنیم.
فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی و یا مدیر یک شرکت هستید که نیاز دارد در دنیای وب و خارج از محدوده جغرافیایی خود شناخته شود، شاید هم شما یک چهره معروف باشید که نیاز دارد آثار خود را بهتر برای مخاطبانش معرفی کند، یا یک شخصیت ایده پرداز که با خلاقیت قصد دارد یک کسب و کار نو را راه اندازی کند و یا … در تمام موارد بالا شما نیاز دارید که بهترین مخاطبان خود را پیدا کنید و با استفاده از پتانسیل کاربران هدف خود به موفقیت مورد نظرتان دست بیابید. اما راهکار چیست؟ چگونه کاربرانی که به خدمات شما نیاز دارند، وب سایت شما را پیدانمایند؟ چگونه شما می توانید در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو نظیر گوگل در صفحه اول نتایج سرچ دیده شوید؟ چاره چیست؟
سئو دقیقا نیاز شما است، داشتن یک سایت زیبا، خلاقانه و با امکانات عالی به تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید به درستی پاسخ گوی نیاز کاربران باشید، شاید در نگاه اول سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به نظر بیاید اما هدف از سئو سایت در نهایت کاربر می باشد.
برخی به غلط فکر می کنن سئو فریب موتور جستجو برای بهتر دیده شدن سایت شما می باشد ولی این طور نیست، سئو سایت مجموعه ترفند هایی است که به موتور های جستجو مثل گوگل کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. زیرا بهینه سازی سایت شامل مباحث گسترده و پیچیده ای است و برای اینکه یک سایت بهینه شده داشته باشیم، باید فاکتور های بسیاری نظیر بررسی فاکتور هایی در ساختار سایت شما، لینک سازی مناسب، تولید محتوای مفید و بهینه مرتبط با هدف شما و.. را رعایت نماییم. ما به شما کمک خواهیم کرد تا علاوه بر سئو و بهینه سازی سایت خود و جذب کاربران، مخاطبان وفادار را برای رسیدن به هدف خود در کنارتان داشته باشید.

کدام یک در سئو سایت مهم تر است؟ کاربر یا موتور جستجو؟

باید این نکته را متذکر شویم که مفهوم سئو سایت فقط ویژه موتور جستجو نیست زیرا هدف موتور های جستجو ارائه بهترین و بهینه ترین نتیجه به کاربران می باشد و در سال های اخیر شاهد این مساله بوده ایم که روز به روز موتور های جستجو در الگوریتم های جستجوی خود  بیشتر تلاش می کنند تا از دید انسان به محتوای موجود در وب نگاه کنند و نتایج مفید تری را ارائه دهند، نتایجی که بهترین پاسخ را به کاربر نمایش دهد. از همین روی می بینیم که هر روز سیاست های گوگل به انتظارات کاربران نزدیک و نزدیک تر می شود.

دلیل اهمیت سئو چیست؟

اکثر کاربران اینترنتی، صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند، از اینرو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید
بیشتر است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان
اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر وب سایتی را تضمین کند، بازدید بدست آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری  داشته و هزینه کمتری را در دراز مدت نیز به شما تحمیل خواهد کرد، زیرا هزینه برای تبلیغات امری همیشگی است و شما باید مدام برند خود را در ذهن مخاطب تداعی کنید ولی با سئو سایت خود می توانید در دراز مدت با هزینه های مناسب تر نتایج با کیفیت تری را به دست آورید علاوه بر اینکه دیده شدن در نتایج اول گوگل به خودی خود بهترین تبلیغ می تواند باشد.

چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارند؟

گوگل موتوری هوشمند است ولی هنوز نیاز به کمک کاربران دارد، آنها همیشه در تلاشند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند با این حال محدودیت هایی
در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو سایت را ایجاد میکند. سئو اشتباه میتواند شما را از دید کاربران پنهان کرده و تمام تلاش تان را هدر دهد، در نتیجه رقبای شما با محتوایی ضعیف تر بازدید و محبوبیت بیشتری داشته باشند.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید چیست؟

نمی توان این واقعیت را کتمان نمود که موتورهای جستجو نظیر گوگل با ضعف هایی همراه هستند، مخصوصا این مساله در وب فارسی نمود بیشتری نیز پیدا می کند. هنگامی که شما از روش ها و تکنیک های سئو به صورت اصولی و با هدف رضایت مندی مشتریان استفاده می کنید و بخشی از هدف شما راهنمایی درست و اصولی موتور جستجو هست درواقع شما از سئو کلاه سفید استفاده کردید و مطابق با قوانین سئو پیش رفتید اما در بعضی موارد متخصصین سئو برای رسیدن سریع تر به نتیجه مطلوب سعی می کنند تا از نقاط ضعف موتور جستجو استفاده کرده و موقعیت خود در نتایج را با فریب موتور جستجو ارتقا دهند، شاید این گونه روش های سئو که به سئو کلاه سیاه معروف است در کوتاه مدت مطلوب واقع شود اما از آنجایی که موتور های جستجو در حال رشد هستند و تلاش بر اصلاح نقاط ضعف خود دارند با رفع مشکلات آنها ممکن است آسیب جدی به سئو سایت شما وارد شود و در بعضی از موارد در نهایت جریمه های گوگل سهم شما باشد. برای مثال می توانیم استفاده اسپموار و غیر اصولی از بک لینک را عنوان کرد که زمانی نتایج خیلی خیلی مطلوب را در بر داشت ولی امروز بسیاری از سایت هایی که از این روش استفاده کرده اند،  دچار مشکل شده اند.

چنانچه با سوالاتی مواجه شدید که تیم ما می تواند در یافتن پاسخ آنها به شما کمک کند لطفا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۱۰ حقیقت جذاب در مورد سئو وبسایت

۱- پنج نتیجه اول موجود در صفحه موتورهای جستجو ۷۵ درصد کل کلیک های کاربران را به خود اختصاص می دهند .

۲- هر ماهه در حدود ۱۳۱ میلیارد جستجو توسط موتورهای جستجو انجام می شود

۳- ۷۰% کل کلیک هایی که بر روی لینک ها انجام می شود از کلیک بر روی نتایج ارگانیک موتورهای جستجو نشات میگیرد .

۴- گوگل ۶۵ تا ۷۰ درصد کل بازار موتورهای جستجو را در دست دارد

۵- برای ۸۱ درصد از کسب و کارها اهمیت وبلاگ آنها از تمام دارایی های دیگرشان بیشتر است .

۶- جستجو و فرستادن ایمیل درصدر فعالیت های اینترنتی می باشند .

۷- عناوین صفحات از مهمترین عناصر تشکیل دهنده صفحات پس از محتوای آنها می باشند .

۸- مفهوم سئو ۷۵ درصد به سئوی offpage و ۲۵ درصد به سئوی onpage اختصاص دارد .

۹- ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران توجهی به لینک های  پولی که در گوگل وجود دارند نمی کنند .

۱۰- بیش از ۷۰ درصد از کاربران از دستگاه موبایل خود برای انجام جستجو استفاده می کنند .

مصاحبه همیدفدایی با روزنامه فرصت امروز / تحلیل اپلیکیشن ایرانسل من / ماندگاری به شرط بازی سازی

این گزارش به کوشش مهلا فرازمند، گزارشگر روزنامه فرصت امروز در شنبه، ۲۲ آبان و دنیای تبلیغات، رسانه تخصصی تبلیغات و برند منتشر شده است.

بازاریابی و فروش یکی از مهم ترین ارکان در هر کسب و کاری است و شرکت ها همواره به دنبال روش های جدیدی برای افزایش و گسترش مشتریان خود هستند. امروزه بسیاری از افراد بخش زیادی از وقت خود را صرف استفاده از گوشی های هوشمند و اپلیکیشن ها می کنند، از این رو تکنولوژی و ابزارهای جدید همواره مورد توجه بازاریاب ها بوده است.

شرکت ایرانسل نیز از این ابزار استفاده کرده و اخیرا اپلیکیشن جدید «ایرانسل من» را با طراحی جدید و پویا عرضه کرده که دسترسی به خدمات این اپراتور را آسان تر کرده است. در این راستا «فرصت امروز» در گفت و گو با همیدفدایی، مدرس و مشاور دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن به بررسی مزایا و معایب این اپلیکیشن و ابعاد مختلف آن پرداخته که در ادامه می خوانید.

کاربردهای اپلیکیشن

همیدفدایی می گوید: از آنجا که اپلیکیشن ایرانسل من، تماما کنترل پنل سامانه ecare ایرانسل و سامانه درگاه الکترونیک مدیریت مشتریان ایرانسل است، برای این شرکت یک حسن محسوب می شود و برای مشتریان جذابیت دارد. اینکه لازم نیست یک شخص برای دریافت اطلاعات حساب خود سایتی را که به لحاظ حجمی، حجم بالاتری نسبت به اپلیکیشن دارد باز کند یعنی این اپلیکیشن یک ارزش افزوده دارد.

این اپلیکیشن تمامی نیازهای یک استفاده کننده سیم کارت را در یک قسمت متمرکز کرده است. این اپلیکیشن بخش جذابی دارد و آن این است که کاربران می توانند چند اکانت داشته باشند. داشتن چند اکانت دو جنبه دارد؛ اول اینکه به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند سیم کارت های مختلف ایرانسل را مدیریت کنند و دوم اینکه درصد احتمال نصب روی گوشی های دیگر را کاهش داده است.

وی می افزاید: در دوره حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و فناوری های جدید، ایده ها به سمت اینترنت اشیا پیش رفته است و در این اپلیکیشن ما بخشی از اینترنت اشیا یعنی استفاده از سیم کارت در اشیایی را که همیشه در دسترس ما نیست، داریم.

به عنوان مثال ردیاب خودرو که با سیم کارت کار می کند، اما با وجود اپلیکیشن «ایرانسل من» دیگر نیاز نیست سیم کارت از دستگاه ردیاب خارج شود زیرا اپلیکیشن «ایرانسل من» این کار را آسان کرده است و فرد می تواند به راحتی سیم کارت را مدیریت کرده و آن را شارژ و اطلاعات حساب آن را دریافت کند.

امکانات اپلیکیشن

همیدفدایی با اشاره به امکانات دیگر این اپلیکیشن می گوید: قابلیت ها و امکانات دیگر اپلیکیشن «ایرانسل من» این است که کاربر می تواند خطش را مسدود کند یا از مسدود بودن خارج کند. همچنین کاربر می تواند با استفاده از این اپلیکیشن سیم کارت خود را از ۳G به ۴G تغییر دهد یا اینترنت خود را روی سیکل اتوماتیک تنظیم کند.

جدیدا هم مودم های TDLTE ایرانسل به بازارآمده، دسترسی به حساب کاربری هم وجود دارد و اکشن هایی می تواند روی آن انجام شود، به عنوان مثال شارژ کردن و مشاهده میزان گیگ مصرفی. یک سری از اکشن های مبتنی بر تکنولوژی جدید ایرانسل نیز وجود دارد که بسیار کاربرد دارند و به موقع منتشر شده اند و این اپلیکیشن با اضافه کردن آپشن چند اکانته و چند شماره باعث شده است که یک نفر با نصب این اپلیکیشن قادر باشد چند کار را با هم انجام دهد.

نقاط قوت و ضعف

این مشاور دیجیتال مارکتینگ و گیمیفیکیشن می گوید: در آنالیز دیتا ما اپراتورها را به عنوان گسترده ترین جامعه هدف قرار می دهیم. رده سنی و گروه مخاطب این اپلیکیشن ۱۵ تا ۷۰ سال می تواند باشد اما این مسئله وجود دارد که چگونه این اپلیکیشن طراحی شود که هم یک نوجوان ۱۶-۱۵ ساله بتواند از آن استفاده کند و هم یک فرد مسن ۷۰-۶۰ ساله.

در طراحی این اپلیکیشن خصوصیتی ایجاد شده که به لحاظ تجربه کاربری نکات خوبی را مدنظر قرار داده که یکی از این نکات نمایش امکانات با استفاده از آیکون است. با این حال این اپلیکیشن نقاط ضعفی نیز دارد. به عنوان مثال این اپلیکیشن دو منویی است. این ویژگی باید به نحوی طراحی می شد که اگر منوی چپ منوی گلوبال باشد، از منوی سمت چپ خارج می شد و مانند پنل سمت راست عمومی می شد و اگر این منو، منوی خصوصی است باید در جای دیگری قرار می گرفت.

استفاده از هویت بصری

وی می افزاید: ایرانسل در خصوص استفاده از هویت بصری خود به خوبی کار کرده است و آیتم های مهم را به این سمت برده که هویت بصری خود را نشان دهد. به عنوان مثال رنگ زرد ایرانسل، زیرا در طراحی، رنگ زرد روی زمینه سفید و سیاه خیلی جذاب است و این طراحی به خوبی ملاک قرار داده شده و در آیکون این اپلیکیشن به خوبی نشان داده شده است.

همچنین قرار دادن آیکون های شبکه های اجتماعی یک مزیت دیگر این اپلیکیشن است که علاوه بر استفاده از اپلیکیشن، امکان افزایش وفاداری مشتری و هدایت کاربر به سمت شبکه های اجتماعی مانند لینکداین، اینستاگرام، آپارات، کلوب، لنزور و تلگرام را نیز به همراه دارد.

ماندگاری محصول

این مشاور دیجیتال مارکتینگ در ادامه از مزایا و معایب این اپلیکیشن می گوید: این اپلیکیشن به دلیل تصمیم و هدفی که دارد در بخش به روز رسانی نمی تواند جذابیت های جدیدی ایجاد کند، ما در اپلیکیشن و در سایت دو هدف را ملاک قرار می دهیم؛ نخستین هدف ایجاد ارتباط و آگاهی از برند است و دومین هدف ماندگاری است که ایرانسل در بخش دوم کمی ضعف دارد.

اینکه اپلیکیشن در تمام سیستم عامل ها قابل استفاده است یکی از مزایای آن است و شاید صدهزار بار هم از گوگل پلی دانلود شود، این رقم، رقم خوبی است اما از دید ماندگاری اپلیکیشن چندان جذاب نیست و اگر آن را با اپ های محبوب ایرانی یا اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی یا بازی ها مقایسه کنیم، می بینیم این رقم در مقابل ۲۰ میلیون مخاطبی که می تواند مخاطب ایرانسل باشند، رقم پایینی است.

وی می افزاید: یکی از موضوعاتی که باعث می شود بسیاری از افراد شاید تنها یک بار این اپلیکیشن را تجربه کنند و ماندگاری آن کاهش یابد این است که برای نصب این اپلیکیشن روی موبایل، نیاز به یک حداقل حجم و رم و قدرت پردازش است. بنابراین ایرانسل برای افزایش ماندگاری باید به سمت استراتژی هایی برود که مبتنی بر فضای اپلیکیشن است.

این engage باعث می شود مخاطبان به صورت کاملا ویروسی این اپلیکیشن را به بقیه نیز توصیه کنند. از آنجا که ایرانسل یک اپراتور است و در حال حاضر بحث تماس و ارتباط و اینترنت، هر سه اهمیت بالایی پیدا کرده است، به راحتی می توان با استفاده از استراتژی های گیمیفیکیشن هم تعداد دانلود را افزایش داد و تعداد نصب را بالا برد و هم کاری کرد که میزان ماندگاری افزایش یابد.

موازی بودن با سایر اپلیکیشن ها

همید فدایی با اشاره به این نکته که در حال حاضر بانک ها برای انجام خدمات بانکداری الکترونیک یا همراه شان یک باجه به شعبات شان اضافه کرده اند، می گوید: این موضوع در واقع رقابتی را میان اپلیکیشن های هر بانک و اپلیکیشن همراه ایرانسل ایجاد کرده است.

اپلیکیشــن هــای بانک ها به لحاظ حجمی، تعداد و دغدغه های امنیتی که برای مخاطب ایجاد می کنند، خوب نیستند و ایرانسل با این اپلیکیشن، حلال مشکل شده است. اما مشکل بزرگ تری که وجود دارد این است که اگر اپلیکیشن «ایرانسل من» نتواند امکانات اپلیکیشن های همراه را ارائه دهد، قطعا در این میان بازنده خواهد بود. در واقع بانکداری همراه برای ایرانسل هم به عنوان یک نقطه ضعف و هم نقطه قوت محسوب می شود.

بازار هدف

وی در خصوص قابلیت های دیگر این اپلیکیشن می گوید: بحث دیگر در خصوص این اپلیکیشن استفاده از حروف لاتین و انگلیسی در برخی بخش هاست. وقتی در مورد تجربه کاربر اپلیکیشن و سایت صحبت می کنیم این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که این سایت یا اپلیکیشن باید مینیمم و ماکزیمم دانش داشته باشد و بتوانیم با آن کار کنیم.

به عبارت دیگر هنگامی که ما زبان انگلیسی را در اپلیکیشن قرار می دهیم، مینیمم آن را افزایش داده و ماکزیمم را کاهش می دهیم زیرا کمتر پیش می آید که افراد مسن انگلیسی کار کنند و پیگیر آن باشند.

در طرف مقابل در رده سنی پایین چطور؟ چه افرادی در چه رده سنی قادر به خواندن زبان انگلیسی هستند؟ به این ترتیب خروج این افراد از این رده ها می تواند یک جنبه منفی برای اپلیکیشن محسوب شود. زیرا به خاطر وجود این ویژگی تعداد مخاطبان از ۲۰میلیونی که می توانست باشد به ۱۵میلیون کاهش می یابد.

درواقع تارگت همراه با جزییات آن باید مشخص باشد. اگر می گوییم ۷۰درصد از استفاده کنندگان اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی خانم ها هستند، این استفاده مشخص می کند که باید طراحی ها به سمتی برود که بیشتر برای خانم ها دلپذیر باشد تا آقایان.

وی می افزاید: یکی دیگر از مزایای اپلیکیشن «ایرانسل من» این است که مبتنی بر device است. یعنی اگر اپلیکیشن را در گوشی باز کنیم به صورت عمودی باز می شود و اگر آن را در تبلت باز کنیم به صورت افقی (فول پیج) باز می شود. این موضوعی است که ایرانسل به خوبی تشخیص داده است.

اما در «ایرانسل من» تاثیری از زبان کاربر در تنظیمات تلفن همراه دیده نمی شود که مثلا اگر زبان تلفن همراه مخاطب فارسی باشد همه بخش ها فارسی و در غیر این صورت انگلیسی باشد. به عنوان مثال در حالی که اکثر بخش ها فارسی هستند در کمپین ها اسامی لاتین دیده می شود و این چیزی است که باعث می شود engage یا تعامل مخاطب با اپلیکیشن «ایرانسل من» کاهش یابد.

امتیاز من

همید فدایی در پایان می گوید: وجود آیتم امتیاز من در منوی این اپلیکیشن یکی از مزایای آن است که حس گیمیفیکیشن را دارد و مخاطب را به سویی می کشاند که وارد این بازی شود. اگر چه در حال حاضر بخش «امتیاز من» کار نمی کند اما قطعا پیش بینی هایی برای آن صورت گرفته است. یکی دیگر از مزایای این اپلیکیشن بحث جانمایی برای افرادی است که در حال حاضر اپراتور تلفن همراه آنها ایرانسل نیست.

پس از نصب این اپلیکیشن، در نخستین دیالوگی که برقرار می شود به مخاطب گفته می شود شماره تلفن همراه یا شناسه وایمکس خود را وارد یا یک سیم کارت ایرانسل خریداری کنید. این نشان می دهد که ایرانسل این احتمال را در نظر گرفته که ۹۰درصد افرادی که این اپلیکیشن را دانلود می کنند، ایرانسلی هستند و ۱۰درصد افرادی که «ایرانسل من» را به طور اتفاقی از طریق ارسال توسط دیگران یا هر روش دیگری نصب کرده اند، در حال حاضر سیم کارت ایرانسل ندارند.

بنابراین ایرانسل این دسته از افراد را نیز تحت پوشش قرار داده و بعد جذاب آن این است که این اپلیکیشن جنبه بازاریابی دارد و فرد می تواند درخواست بدهد و جهت خرید سیم کارت ایرانسل اقدام کند.

صفحه توضیحات اپلیکیشن + لینک های دانلود در سایت ایرانسل

عوامل موثر در سئو / تاثیر عمر دامنه در سئو سایت

بعد از اعلام مت کاتز (Matt Cutts) به عنوان مدیر ارشد تیم مبارزه با اسپم کمپانی گوگل، که عمر دامنه در جایگاه لینک سایت در نتایج جستجو تأثیر گذار نیست بسیاری از متخصصین و افراد دارای تجربه در حوزه ی سئو و رتبه در موتور های جستجو از جمله یکی از اساتید وب سایت moz.com به نام Rand Fishkin، این حرف را نفی کرده و اعلام کرده اند عمر دامنه ی سایت تاثیرمثبتی در رتبه ی شما در موتور جستجو خواهد داشت ولی انتظار معجزه از دامنه های با عمر بالا نداشته باشید!

ارائه گیمیفیکیشن توسط همیدفدایی در اولین همایش مشهد کانکت

با سلام و احترام،

احتمالاً بارها از خود پرسیده اید چرا بازی های رایانه ای و تلفن همراه ساعت های طولانی افراد را مبهوت خود کرده و به اصطلاح معتاد! میکنند. بازی ها چه خصوصیتی دارند که افراد را به سمت خود میکشند؟ علت جذابیت بازی ها در چیست؟ یکی از قدیمی ترین تجربیات انسان در زندگی، بازی کردن است.

ما با بازی کردن لذت رقابت و موفقیت را تجربه کرده و از به اشتراک گذاری با دوست‌هایمان لذت می‌بریم و خلاصه تمام لذتهای زندگی واقعی را در مقیاسی کوچکتر اما به همان اندازه شیرین تجربه میکنیم.

درست است که در دنیای امروز فرصت بازی کردن کم شده، اما میل به بازی همیشه در جسم و جان انسانها شکل گرفته و تقویت شده است. امروزه بسیاری از کسب وکارها، بازی را در لایه های مختلف فرایندهایشان ایجاد میکنند. اما در مورد اینکه این تکنیک چیست و استفاده از آن چه اصولی دارد توصیه میکنم ارائه زیر را مشاهده نمایید.

ویدئو هایی که در این اسلاید وجود دارد را میتوانید اینجا مشاهده کنید :
http://www.aparat.com/v/OSiNt
http://www.aparat.com/v/oBzQ2
http://www.aparat.com/v/k5eiE
http://www.aparat.com/v/gmkwH
http://www.aparat.com/v/1er7k
http://www.aparat.com/v/905ky

موفق باشید

بازی‌پردازی کسب‌و‌کارها در مسیر سلامت و تندرستی / مقاله گیمیفیکیشن از همیدفدایی

بازی پردازی(گیمیفیکیشن) تکنیکی است که بسیاری از کسب‌و‌کارها برای متنوع‌سازی فضای خود از آن استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین علل جذابیت گیمیفیکیشن، ساده‌سازی و سرگرم‌کننده کردن فعالیت‌های روزمره و خسته‌کننده است. اما این مسئله فقط به فضای کسب‌و‌کار و ارتباط با مشتریان خلاصه نمی‌شود، بلکه شرکت‌ها در حوزه‌های گسترده‌ای تکنیک بازی‌پردازی را به کار می‌گیرند. یکی از این حوزه‌ها سلامت و تندرستی است.

یکی از کسب‌و‌کارهایی که از بازی پردازی در مسیر سلامت و تندرستی بهره می‌گیرد، شرکت نایک است. نایک برای اعمال این رویکرد دستبندی به شکل ساعت تولید کرد که مشاور سلامتی مخاطب بود. آنها در این راه علاوه بر کارکرد‌های عامیانه مانند تایمر و ساعت با استفاده از آیتم‌های امتیازدهی، مقایسه نتایج، رتبه‌بندی و… سعی در ایجاد جذابیت‌های گوناگون داشتند و با موفقیت در این هدف، دستبند مچی نایک تبدیل به مشاور سلامتی و تندرستی شد.

353513515136135125125123623623

این مشاور نه تنها مشاوری سختگیر نیست، بلکه مهربان است. مثلا در هنگام پیاده‌روی با نمایش آلارم‌های گوناگون، وضعیت میزان کالری سوخت و ساز شده یا فاصله طی شده یا مدت زمان حداکثر تحرک را نمایش می‌دهد. همه آیتم‌های سلامتی را با اعداد و ارقام و امتیاز ادغام کرده بود. اگر مخاطب به میزان کالری دریافتی وعده‌های غذایی یا سوزانده شده می‌رسید به او امتیاز می‌داد.

این همان حس درونی این رویداد بود. اما حس برونی این بود که می‌توانست آمارش را به‌صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد و دوستانش را دعوت به کمپین رقابت با خود کند و‌ با ایجاد مسابقه یا ساخت گروه‌های رقابتی با آیتم‌های سلامتی در شبکه‌های اجتماعی دوستانش را به چالش‌هایی دعوت کند که مثلا چه کسی بیشتر کالری سوزانده یا میزان مسافت طی شده توسط هر شخص چقدر بوده است.

مبارزه با سرطان توسط بازی‌پردازی

همچنین نرم‌افزاری وجود دارد که با استفاده از شیوه بازی پردازی کارکرد مفیدی در سلامت و درمان سرطان داشته است. بیمارستانی در تورنتوی کانادا در جست‌وجوی روشی برای ایجاد اشتیاق و تشویق مبتلایان به سرطان برای دریافت گزارش‌های روزانه وضعیت درمان و میزان بهبود آنها دست به ابتکار ساده اما جذابی زد. این بیمارستان با مشاوره جمعی از خلاقان حوزه‌ آی‌تی و فناوری‌های روز دست به ساخت اپلیکیشن موبایلی زد که مخاطبان آن کودکان ۸ تا ۱۸ ساله هستند. روش کار این نرم‌افزار به‌گونه‌ای بود که کودکان باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار دیگر شب وضعیت جسمانی خود را که شامل پاسخگویی به سوالاتی از قبیل کدام قسمت از بدنت درد می‌کند یا حدس میزنی چه چیزی باعث به‌وجود آمدن این درد می‌شود و… بود تکمیل و ثبت می‌کردند.

کارشناسان این بیمارستان پس از بررسی اجرای آزمایشی نرم‌افزار به مدت چهار هفته به نتایج بسیار قابل قبول و مثبتی مانند افزایش درک صحیح بیماران از سرطان، افزایش مقاومت در دوره‌های درمانی و معالجات، افزایش همبستگی و ارتباط کودکان با یکدیگر و… دست یافتند. رتبه‌بندی کودکان با مدال‌های پلیس و نمایش ویدئو‌های امیدوار‌کننده در دوره‌های درمان باعث ارتباط هرچه بیشتر بیماران با این نرم‌افزار شد.

این مطلب در روزنامه ی فرصت امروز در ۱۲ آبان منتشر شده است