سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو می باشد. ممکن است شما با عبارت های مختلفی چون ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو، بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو، سئو سایت، سئو و بهینه سازی سایت و… رو به رو شده باشید که باید بگوییم همه این واژگان یک هدف مشترک را دنبال می کنند.
اگر بخواهیم مفهوم seo را خیلی ساده برای شما توضیح بدهیم بهتر است با هم به یک مثال توجه کنیم.
فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی و یا مدیر یک شرکت هستید که نیاز دارد در دنیای وب و خارج از محدوده جغرافیایی خود شناخته شود، شاید هم شما یک چهره معروف باشید که نیاز دارد آثار خود را بهتر برای مخاطبانش معرفی کند، یا یک شخصیت ایده پرداز که با خلاقیت قصد دارد یک کسب و کار نو را راه اندازی کند و یا … در تمام موارد بالا شما نیاز دارید که بهترین مخاطبان خود را پیدا کنید و با استفاده از پتانسیل کاربران هدف خود به موفقیت مورد نظرتان دست بیابید. اما راهکار چیست؟ چگونه کاربرانی که به خدمات شما نیاز دارند، وب سایت شما را پیدانمایند؟ چگونه شما می توانید در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو نظیر گوگل در صفحه اول نتایج سرچ دیده شوید؟ چاره چیست؟
سئو دقیقا نیاز شما است، داشتن یک سایت زیبا، خلاقانه و با امکانات عالی به تنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید به درستی پاسخ گوی نیاز کاربران باشید، شاید در نگاه اول سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به نظر بیاید اما هدف از سئو سایت در نهایت کاربر می باشد.
برخی به غلط فکر می کنن سئو فریب موتور جستجو برای بهتر دیده شدن سایت شما می باشد ولی این طور نیست، سئو سایت مجموعه ترفند هایی است که به موتور های جستجو مثل گوگل کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. زیرا بهینه سازی سایت شامل مباحث گسترده و پیچیده ای است و برای اینکه یک سایت بهینه شده داشته باشیم، باید فاکتور های بسیاری نظیر بررسی فاکتور هایی در ساختار سایت شما، لینک سازی مناسب، تولید محتوای مفید و بهینه مرتبط با هدف شما و.. را رعایت نماییم. ما به شما کمک خواهیم کرد تا علاوه بر سئو و بهینه سازی سایت خود و جذب کاربران، مخاطبان وفادار را برای رسیدن به هدف خود در کنارتان داشته باشید.

کدام یک در سئو سایت مهم تر است؟ کاربر یا موتور جستجو؟

باید این نکته را متذکر شویم که مفهوم سئو سایت فقط ویژه موتور جستجو نیست زیرا هدف موتور های جستجو ارائه بهترین و بهینه ترین نتیجه به کاربران می باشد و در سال های اخیر شاهد این مساله بوده ایم که روز به روز موتور های جستجو در الگوریتم های جستجوی خود  بیشتر تلاش می کنند تا از دید انسان به محتوای موجود در وب نگاه کنند و نتایج مفید تری را ارائه دهند، نتایجی که بهترین پاسخ را به کاربر نمایش دهد. از همین روی می بینیم که هر روز سیاست های گوگل به انتظارات کاربران نزدیک و نزدیک تر می شود.

دلیل اهمیت سئو چیست؟

اکثر کاربران اینترنتی، صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند، از اینرو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید
بیشتر است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان
اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر وب سایتی را تضمین کند، بازدید بدست آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری  داشته و هزینه کمتری را در دراز مدت نیز به شما تحمیل خواهد کرد، زیرا هزینه برای تبلیغات امری همیشگی است و شما باید مدام برند خود را در ذهن مخاطب تداعی کنید ولی با سئو سایت خود می توانید در دراز مدت با هزینه های مناسب تر نتایج با کیفیت تری را به دست آورید علاوه بر اینکه دیده شدن در نتایج اول گوگل به خودی خود بهترین تبلیغ می تواند باشد.

چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارند؟

گوگل موتوری هوشمند است ولی هنوز نیاز به کمک کاربران دارد، آنها همیشه در تلاشند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند با این حال محدودیت هایی
در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو سایت را ایجاد میکند. سئو اشتباه میتواند شما را از دید کاربران پنهان کرده و تمام تلاش تان را هدر دهد، در نتیجه رقبای شما با محتوایی ضعیف تر بازدید و محبوبیت بیشتری داشته باشند.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید چیست؟

نمی توان این واقعیت را کتمان نمود که موتورهای جستجو نظیر گوگل با ضعف هایی همراه هستند، مخصوصا این مساله در وب فارسی نمود بیشتری نیز پیدا می کند. هنگامی که شما از روش ها و تکنیک های سئو به صورت اصولی و با هدف رضایت مندی مشتریان استفاده می کنید و بخشی از هدف شما راهنمایی درست و اصولی موتور جستجو هست درواقع شما از سئو کلاه سفید استفاده کردید و مطابق با قوانین سئو پیش رفتید اما در بعضی موارد متخصصین سئو برای رسیدن سریع تر به نتیجه مطلوب سعی می کنند تا از نقاط ضعف موتور جستجو استفاده کرده و موقعیت خود در نتایج را با فریب موتور جستجو ارتقا دهند، شاید این گونه روش های سئو که به سئو کلاه سیاه معروف است در کوتاه مدت مطلوب واقع شود اما از آنجایی که موتور های جستجو در حال رشد هستند و تلاش بر اصلاح نقاط ضعف خود دارند با رفع مشکلات آنها ممکن است آسیب جدی به سئو سایت شما وارد شود و در بعضی از موارد در نهایت جریمه های گوگل سهم شما باشد. برای مثال می توانیم استفاده اسپموار و غیر اصولی از بک لینک را عنوان کرد که زمانی نتایج خیلی خیلی مطلوب را در بر داشت ولی امروز بسیاری از سایت هایی که از این روش استفاده کرده اند،  دچار مشکل شده اند.

چنانچه با سوالاتی مواجه شدید که تیم ما می تواند در یافتن پاسخ آنها به شما کمک کند لطفا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *